May Len Stensaker hilser til høyre og venstre på alle som kommer bort til Bavarias stand under båtmessen «Sjøen for alle» sist helg.

Etter å ha vært involvert i båtvirksomheten til Lunde Båt helt siden 80-tallet, er hun godt kjent i båtmiljøet.

Opprinnelig var det mannen Jan Trygve Stensaker som ledet selskapet. Da han døde i tsunamien i Thailand julen 2004, tok Stensaker over roret selv.

- Det var den riktige tingen å gjøre, slår Stensaker fast.

May Len Stensaker i Lunde Båt
May Len Stensaker i Lunde Båt (Foto: Hege Hegle)

I årene etter tragedien hvor Stensaker selv ble hardt skadet, opprettholdt hun ikke bare driften av båtsenteret. Hun sørget for å ferdigstille utbyggingen av båtsenteret i Leangbukta og bygge et nytt båtsenter i Stavanger, Lunde Båt Vest.

- Og bare for å understreke det nok en gang, vi har ingenting med Johs. Lunde å gjøre. Det er bare tilfeldig at det er samme navn, sier Stensaker.

Lenge til ny opptur
Gigantkonkursen i Johs. Lunde Gruppen i januar ga en lei start på året for en båtbransje som så lysning etter to elendige år.

Finanskrisen bidro til at omsetningen samlet sett ble halvert fra 2007 til 2009.

- Det er ikke så mange som vil ha store båter lenger. Heller ikke de små, sier Even Larsen, forhandler for det franske Benetau. Seilbåten Oceanis 37 er et typisk eksempel på det folk vil ha nå.
- Det er ikke så mange som vil ha store båter lenger. Heller ikke de små, sier Even Larsen, forhandler for det franske Benetau. Seilbåten Oceanis 37 er et typisk eksempel på det folk vil ha nå. (Foto: Benetau)

For Lunde Båt gikk det enda dårligere. Omsetningen på nær 70 millioner kroner i 2009 var kun en tredel av omsetningen i toppåret 2006.

Brukte mer penger
Både i 2008 og 2009 leverte selskapet underskudd. May Len Stensaker, som er majoritetseier i selskapet, sier de valgte å bruke litt mer penger enn de tjente i disse årene for å beholde flest mulig ansatte.

- For å opprettholde kompetent arbeidskraft – særlig i serviceavdelingen, ble vi sittende med store faste kostnader i perioden. Da var vi også bra rigget når veksten kom igjen ifjor, sier Stensaker.

- Men selv i dårlige år, selger vi ti prosent av Bavarias produksjon, legger hun til med et smil.

Siden Lunde Båt fikk agenturet på Bavaria seilbåter i 1994 har 1700 nordmenn sikret seg den tyske seilbåten som blir produsert midt i Bayern – 500 mil fra sjøen.

- Det har vært et eventyr, sier Stensaker. Men hun har liten tro på at markedet vil se igjen en tilsvarende vekst som i gullåret 2007 med det første.

- Kanskje opptur om ti år. Ikke før
- Er markedet mettet med nye båter?

- Det er nok kanskje litt mettet. Det er en del bruktbåter på markedet. Vi hjelper våre kunder å selge brukte båter, men er forsiktige med det fordi vi ønsker å selge nytt, sier Stensaker.

Jeanneau Sun Odyssey 409 ble kåret til årets båt i Europa og er blant de mest populære seilbåtene i dag.
Jeanneau Sun Odyssey 409 ble kåret til årets båt i Europa og er blant de mest populære seilbåtene i dag. (Foto: Axel Nissen-Lie/Seilas)

For tiden ligger det nær 760 seilbåter for salg på Finn.no.

I likhet med de andre store seilbåtforhandlerne i Norge, Heitmann Marine og Normar Yachts opplever Lunde Båt en økende interesse for seilbåt.

For å oppmuntre interessen tilbyr både Lunde og Normar seilskole og utleie av båter.

- Først går de kurs, så leier de båt, og så vil de eie båt. Og nå er det ikke lenger slik at det bare er far i familien som styrer skuta. Mor er like engasjert, sier Stensaker som selv står til rors på en 45 fot seilbåt.

Nøkterne optimister
Det er de franske seilbåtmerkene Jeanneau og Benetau som er Bavarias største konkurrenter på det norske markedet.

Til sammen har disse en markedsandel på opp mot 60 prosent.

Daglig leder Even Larsen i Normar Yacht mener seilbåtmarkedet er på vei opp, men at veksten er mer edruelig enn før finanskrisen.

- Vi har kommet greit ut av den vanskelige perioden vi har vært i. I vinter har vi solgt bra med båter, så i forhold til 2011 er vi nøkternt optimistiske, sier Larsen i Normar Yachts, som har agenturet på båtmerket Benetau.

70 prosent av omsetningen til Normar Yachts kommer fra seilbåtsalg.

Bavaria er størst i Norge på seilbåt. Her med Cruiser 36.
Bavaria er størst i Norge på seilbåt. Her med Cruiser 36. (Foto: Bavaria/Lunde Båt)

I år håper selskapet å selge 70 til 75 båter, noe som vil gi en omsetning på rundt 80 millioner. Det er fortsatt et stykke igjen til selskapet når en omsetning tilsvarende den de hadde i 2007, på 142 millioner kroner.

Populært mellomsjikt
Et bidrag til lavere omsetning er at nordmenn ikke lenger går etter de største båtene.

- Vi selger ikke så mange store båter som tidligere, men heller ikke så mange av de aller minste. Det virker som om folk har konsentrert seg om mellomstørrelsen på rundt 35 – 40 fot, sier Larsen som også har lagt merke til en endring i kundegruppen:

- De kjøperne som har vært i markedet de siste to årene er stort sett erfarne båtkjøpere som har planlagt bytte. Mange av nykommerne i markedet har uteblitt, sier Larsen.

Heitmann Marin som er representant for Jeanneau, Najad og Swan, satser på å runde 100 millioner i omsetning i år. Går det, nærmer de seg omsetningen de hadde i 2007, 108,5 millioner kroner.

– Så i år må vi selge rundt 60 seilbåter, sier administrerende direktør Peter M. Heitmann i Heitmann Marin.

Det tror han er mulig siden etterspørselen etter de nye båtene, Jeanneau Sun Odyssey 439 og 409, har økt.

- Vi ser at kundene vil ha ferskvare og det skal være minst like fint som vi har det hjemme – med mange sovekabiner og gjerne to bad. En hytte på sjøen, rett og slett.

Diskutér saken under! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.