Acta varslet under sin kapitalmarkedsdag onsdag at de vil endre konsernstrukturen vesentlig.

Fra 1. august deles Acta Holding inn i fem forretningsenheter: Acta Corporate Services, Acta Kapitalforvaltning, Acta Försäkringsplanering, Acta Asset Management og Acta Markets.

De 87.000 kundene vil samtidig bli fordelt etter nye konsepter basert på hvor mye penger de har investert.

Om lag 60.000 av dagens kunder vil havne i konseptgruppen Acta Direct. Dette er kundene som i dag har investert mindre enn 500.000 kroner gjennom selskapet, og de kundene Acta tjener minst på.

De nye strengere reglene (MiFID) for rådgivning til kunder, samt behovet for effektivisering betyr at dette er kunder som i fremtiden må gjøre sine investeringer selv via telefon eller internett.

Mange ulønnsomme kunder
Acta anslår at 20 prosent av kundene står bak 80 prosent av kapitalen som er investert. Den samme brøken gjelder om man ser på Actas inntekter.

- Av økonomiske og regulative årsaker, er det svært vanskelig å fortsette som før med mindre kunder, sier konsernsjef i Acta, Simen Mørdre.

Derfor ønsker selskapet nå å konsentrere driften om de mest velstående kundene i Skandinavia, definert som de med minimum 500.000 kroner investert, og typisk rundt en million.

Selv om minst to av tre kunder per i dag ikke tilfredsstiller kravene, håper Acta at det kan endre seg.

- Vi kommer til å tilby overgangsordninger til de 60.000 kundene som i dag er minst aktive. Håpet er at de øker engasjementene sine, sier Mørdre til DN.no.

I dag varslet selskapet også at de vil kutte bemanningen med nye 150 årsverk, for å spare 100 millioner. - Vi må gjenreise selskapet

Ønsker kompetente millionærer
Selv om Acta-ledelsen sier rett ut at de fleste av småkundene deres ikke er lønnsomme i dag, forsikrer Mørdre at disse ikke vil bli forsøkt skviset ut.

- Det billigste for oss ville riktignok være å ikke følge opp disse kundene. Men de vil ikke nødvendigvis få en dårligere tjeneste. Rådgivningsdelen trekkes ned, men de får fortsatt et telefonnummer med en de kan ringe til. Derimot vil vi ikke oppsøke nye kunder i den kategorien, forteller Acta-sjefen.

- Men gullkundene til Acta får altså sin egen millionærklubb?

- Den målgruppen vi er ute etter er kompetente millionærer, presiserer Mørdre.

Årsaken til opprettelsen av "millionærklubben" er nemlig også MiFID-reglenes krav til hvem som skal kunne motta investeringsrådgivning, og på hvilken måte.

- Det stilles krav til kundens kunnskap, erf#229 og finansiell styrke. Man kan godt ha 20 millioner kroner, men være uten kunnskap, påpeker Mørdre.

Billigere
Selskapet varsler samtidig at prisingen av tjenestene både vil bli lavere, og mye mer oversiktlig. Etter endringen vil det ikke koste noe å kjøpe produkter eller bytte produkter. Eneste betaling til Acta vil i utgangspunktet være en prosentandel av kundens kapital.

- Vi har ikke bestemt oss for prosentsatsen enda, men den vil trolig ligge mellom en og tre prosent årlig. Med et slikt system kan kunden kjøpe og bytte så mye de vil uten å tenke på kostnadene, sier Mørdre.

Endringen i prisstrukturen kommer som en direkte følge av grådighetskritikken i media, og krav fra myndighetene til rimeligere og mer oversiktlige priser.

- Vi fjerner en hver tvil om at ikke vi har de samme interessene som kunden. Dersom kundene skifter produkt for ofte, kan ingen si at det var på vårt initiativ eller av hensyn til egne inntekter. Med honorar som baserer seg på andelen av forvaltningskapitalen til kunden, vil inntektene våre øke dersom verdien av porteføljen går opp og omvendt hvis den går ned.

For rådgiverne i Acta betyr det at alle får den samme fastlønnen, og at den variable lønnen i utgangspunktet knytter seg opp til verdiene av det de forvalter. I dagens marked mener Acta at denne lønnsmodellen vil være konkurransedyktig.

Samtidig utelukker ikke Acta at det kan komme inn ett til element før ordningen blir endelig presentert kundene etter sommeren.

- Vi er ikke ferdigtenkt på det, men det kan åpnes for suksess-honorar etter avtale med kunden, som slår til dersom kunden oppnår meravkastning, sier Mørdre.

Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.