Nylig presenterte Apple nye personvernverktøy for sin nettleser Safari for Iphone, Ipad og Mac. Ett nytt verktøy skal blokkere nettsider fra å spore brukeren ved hjelp av noe som kalles «fingerprinting».

Eivind Johansen, universitetslektor ved Institutt for design ved NTNU Gjøvik.
– Eivind Johansen, universitetslektor ved Institutt for design ved NTNU Gjøvik. (Foto: Anders Gule, NTNU) Mer...

Fingerprinting er en metodikk for å kunne skille individer fra hverandre ved hjelp av sporing.

– Man kan gjennom «Lik»-knapper, kommentarfelt, hvilke skrifttyper som er installert på pc-en, hva slags pc man har og lignende skaffe veldig detaljert informasjon om brukeren. Når dette sammenstilles kan man bygge en profil og følge adferden på nettet, sier Eivind A. Johansen, universitetslektor ved Institutt for design ved NTNU.

– Mange generelle brukere kjenner ikke til alle de tekniske metodene for sporing og slike verktøy er til stor nytte for dem. Faktisk kan denne beskyttelsen i Safari bety at man er bedre beskyttet der enn om man bruker de sosiale nettverkenes egne apper, sier Johansen.

Men han tror også Apple kan ha andre motiver for å bygge slike verktøy inn i Safari.

– Et av motivene kan være konkurransen med store datasamlere som Facebook og Google. Ved å sørge for at konkurrentene får færre data beskytter de også sine egne interesser, sier Johansen.

Apple og Google ønsker ikke å kommentere saken på dette tidspunktet.

Apple trenger data

Ifølge Wall Street Journal planlegger Apple å endre på digital annonsering i sitt økosystem av apper og tjenester. Apples nye annonsenettverk skal følge med på søk og adferd i appene folk bruker og så tilby dem annonser i appene. Fortrinnsvis skal man få anbefalt andre apper man kan kjøpe eller laste ned. Utviklerne må betale for slike anbefalinger.

Altså kan det tenkes at Apples nye personvernverktøy også er et ledd i kampen om annonsemarkedet, som i dag domineres av Google og Facebook. De to selskapene ventes å tjene 5,8 milliarder kroner på nettannonser bare i Norge i år. Bak selskapenes suksess ligger nettopp evnen til å spore og profilere nettbrukere.

– Apple er også avhengige av data for å tjene penger og de har tidligere vært pionerer innen det å bruke persondata til å skreddersy brukeropplevelser, sier Christian Fure, daglig leder i Iprospect, et selskap innen digital markedsføring.

– Markedsføring som gir vekst for både store og små handler om å skape gode brukeropplevelser, som igjen krever data. Gode brukeropplevelser skapes av kjennskap til brukeren og det får man gjennom å spore brukernes digitale bruk anonymt, sier Fure.

Apple-sjef Tim Cook har tidligere sagt at Apple kunne fått store inntekter dersom de ønsket å tjene penger på brukermassen sin, men at forretningsmodellene innen digital markedsføring er for skumle for hans smak.

– Apple er absolutt inne i denne verdikjeden allerede. Jeg tror ikke de vil komme med et nytt tradisjonelt annonseverktøy, men at de vil ha en bit av denne kaken er jeg overbevist om, sier Fure.

I tillegg til blokkeringen av nettsporing har Apple revidert sin passordtjeneste som kan lagre pålogginger for brukerne. Denne blir nå utvidet slik at den sier fra dersom man gjenbruker passord flere steder og den kan generere et sikkert passord for brukeren.(Vilkår)

Er du en gratis-surfer? Det kan koste deg dyrt.
Dette må du passe deg for om du surfer på åpne nett.
04:09 Min
Publisert: