- Sjokkerende mange medarbeidere blander sine egne privatøkonomiske forhold inn i lønnsforhandlingene. Det er uprofesjonelt, sier Charlotte Parker, tidligere direktør i den internasjonale telemarketingindustrien, til danske Avisen.dk.

Hun har hatt hundrevis av iherdige og håpefulle medarbeidere til lønnsforhandlinger og avslører her de verste feilene du kan gjøre:

1. Du har ikke forberedt et høyt lønnskrav.

Stiller du deg ikke ambisiøse mål for hvor mye du vil opppnå, er du dårlig forberedt til lønnsforhandlingene. Be alltid om dobbelt så mye som du mener det er realistisk å få.

2. Du sier at du mangler penger.

Sjefen bryr seg ikke om privatøkonomien din. Si i stedet at det er i virksomhetens interesse å tilpasse lønnen din til alt det du ofrer når du går på jobb. Si at du vil bli motivert av høyere lønn.

3. Du fremsetter trusler mot sjefen.

Du må ikke true sjefen din med at du vil forlate jobben hvis du ikke får mer i lønn. Det skaper et dårlig forhandlingsklima. Snakk heller om markedsverdien din, hva du mener du selv er verdt.

4. Du krever kun penger.

Det finnes også andre ting du kan kreve: Bonus, resultatlønn og lukrative frynsegoder.

5. Du opptrer ynkelig.

Ikke tigg deg til bedre lønn. Det gjør deg til en svak person som er lett å forhandle med. Opptre sterk og selvbevisst og kom med gode grunner til at du bør tjene mer.

6. Du er sur og sammenbitt.

Forsøk heller å komme på bølgelengde med sjefen, for du stiller langt sterkere hvis han ser deg som en venn og samarbeidspartner som kan argumentere fornuftig. En slik medarbeider fortjener belønning.

7. Du bruker ikke kroppsspråket.

Ikke sitt med armene i kors, husk å ha øyekontakt med sjefen din når du forhandler. Gestikulér på en naturlig måte.

8. Du unngår å øve deg på forhånd.

Sannsynligvis er sjefen din en rutinert forhandler, men det er neppe du. Unngå å virke for selvsikker. Prøv i stedet å forberede deg ved å iscenesette en generalprøve hvor en venn spiller rollen som tøff sjef og du spiller deg selv.

9. Du tar hensyn til den dårlige økonomien.

Si at du forstår situasjonen på arbeidsplassen og at det er dårlige tider, men at det er ute av din kontroll. Det er ikke du som har ansvar for krisen. Du gjør jobben din, og det bør du honoreres for.

10. Du ber ikke om skriftlig bekreftelse.

Sørg for at forhandlingsresultatet blir skrevet ned, slik at ikke sjefen glemmer det han har lovet deg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.