Forbrukerrådet - som skal føre saken på vegne av 180 000 kunder som har eller har hatt fondene DNB Norge, Postbanken Norge eller Avanse Norge i perioden har allerede møtt DNB i retten to ganger for å avgjøre om saken kan føres som gruppesøksmål. 

Det er kunder som har eid disse fondene i perioden 2010 til 2014 som automatisk er med på søksmålet. 

Gruppesøksmål er en søksmålsform som kan godkjennes dersom flere har tilnærmet like krav på likt grunnlag mot samme motpart. Kravene slås da sammen til ett søksmål.

«Norgeshistoriens største»

Både i tingretten og i lagmannsretten fikk Forbrukerrådet medhold i å kunne gå til gruppesøksmål mot storbanken. Nå er altså beslutningen endelig bekreftet av Høyesterett, ifølge en pressemelding fra Forbrukerrådet mandag.

— Da er det klart for norgeshistoriens største gruppesøksmål. Aldri før har så mange forbrukere kunne blitt hjulpet på en gang, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets påstand er at DNB markedsførte og tok seg betalt for en tjeneste de ikke utførte – altså at de tok seg fullt betalt for et produkt som var svært likt deres billigprodukt.

«Ikke noe hyggelig å møte kunder i retten»

DNB mener saken er dårlig egnet som gruppesøksmål.

 – Dette må vi bare ta til etterretning, samtidig som det er viktig å huske at det ikke er selve saken Høyesterett nå har vurdert, men hvilken form selve rettsaken skulle ha. Nå blir det et gruppesøksmål i stedet for en rekke pilotsaker som vi mente var best, sier kommunikasjonssjef Even Westerveld i DNB i en kommentar mandag ettermiddag.

Westerveld sier det uansett aldri noe hyggelig å møte kunder i retten.

– Men i dette tilfellet er det nyttig å få avklart spørsmålene om fondsforvaltningen av retten, i og med at Forbrukerrådet og vi ikke er enige, sier han.

Rettssaken starter 13. november i Oslo tingrett.(Vilkår)