- Den første klagen ble avvist, forteller Ivar Petter Røeggen til DN.no.

Dagens store seierherre sitter litt for seg selv ved et langbord i Forbrukerrådets lokaler.

Rundt ham skåler blide folk i musserende vin og smatter i seg kaker for å feire at mange års kamp er over.

Stemningen er et vitne om at resultatet ble som Røeggen og Forbrukerrådet håpet og trodde da de valgte å utfordre Norges største bank.

Les også: Røeggen vant i Høyesterett: - Full knock-out

Røeggen selv tar både seieren og festen med tilsynelatende fatning. Men han er helt klar på at det er Forbrukerrådet han vil takke.

- Forbrukerrådets engasjement har betydd alt. Jeg hadde ikke sittet her uten den støtten. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å gå til rettssak mot DNB uten den styrken i ryggen. Bare tenk på hva advokatregningen til DNB kunne kostet meg, sier han.

Dine penger
Ryktene forteller at den regningen alene er minst fire ganger så høy som de 4,8 millionene DNB må betale til Røeggen og Forbrukerrådet i saksomkostninger.

- Det hele startet i med en artikkel i Dine Penger i 2006, forklarer Røeggen om hvordan det som senere har blitt kjent som Røeggen-saken kom i gang.

Artikkelen var skrevet av journalist Geir Ormseth, som hadde satt et kritisk søkelys på de såkalte garanterte spareproduktene.

Røeggen og Ormseth fikk kontakt, og journalisten oppfordret småspareren om å klage saken sin inn for Bankklagenemnda, som næringens eget klageorgan het på den tiden.

- Jeg skjønte at jeg ikke kunne klage inn saken uten hjelp. Jeg ante jo egentlig ikke hva jeg hadde kjøpt, så jeg trengte hjelp til å skrive klagen, .

Dine Penger stilte opp, klage ble sent, og klage ble raskt avvist. Men så begynte myndighetene å interessere seg for saken.

Fine penger
Finansdepartementet skal ha gitt Bankklagenemnda pålegg om å se på saken på nytt.

Denne gangen fikk saken en langt grundigere behandling. To år brukte nemnden før den med knappest mulig margin landet på at DNB hadde brutt loven da den solgte de to produktene Global og Sektor til småspareren.

Men Røeggen rakk ikke engang å feire seieren før DNB sendte ut pressemelding om at banken ikke kom til å følge avgjørelsen fra Bankklagenemnda.

Det var banken i sin fulle rett til ettersom avgjørelsene kun er rådgivende for de innklagede foretakene.

- Det var da Jorge (Jensen, forbrukerrådets fagdirektør på finans, red. anm.) ringte og spurte om jeg ville gå til rettssak om de kom inn som partshjelper og tok regningen, minnes han.

Viktige penger
Forbrukerrådet engasjerte advokat John Christian Elden og hans advokatkollega Thomas Berge for å føre Røeggens sak. I tillegg har åtte personer i Forbrukerrådet har brukt 2-3 årsverk siden saken startet for å sikre at spareproduktenes David skulle være godt rustet i møtet med bankenes Goliat.

Og i dag kom altså svaret: DNB hadde inngått en avtale med Røeggen som var så urimelig for bankkunden at Høyesterett bestemte at den måtte settes til side.

Enkelte røster har vært kritiske til at Forbrukerrådet har finansiert kampen på Røeggens vegne.

- Men tenkt hva resultatet hadde blitt om de ikke hadde gjort det, sier advokat Berge. Han er glad saken fikk anledning til å finne sin avkl#229 i retten.

- Det er viktig at domstolen får virke slik at de som har rett vinner frem, sier han.

Les også: DNB: - Vi aksepterer denne dommen

- Jeg stolte blindt på rådgiveren min

Disse bankene kan tape mest på Røeggen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.