Ferske tall fra DNB viser at det samlede kortforbruket med storbankens kort i perioden fra 29. juni til 2. august økte med en snau prosent til 27 milliarder kroner.

Ettersom DNBs markedsandel med 1,5 millioner kunder i analysegrunnlaget ligger et sted mellom 30 og 40 prosent, er det rimelig å anta at vi totalt belastet våre debet- og kredittkort med et sted mellom 70 og 90 milliarder kroner i sommer.

Mindre på ferie

Tallene viser ikke overraskende at kortbruken utenlands gikk kraftig ned; med hele 71 prosent. Det tilsvarer vel tre milliarder kroner i redusert utenlandsforbruk. Men samtidig økte vi kortbruken hjemme med 3,25 milliarder sammenlignet med samme periode i fjor. Vi har altså brukt mer hjemme enn vi har spart på ikke å reise utenlands.

– Spørreundersøkelser som ble gjennomført før sommeren viste tydelig at vi ville bruke mindre penger på ferie i år. Og det har vi også gjort. Men det man glemte var å spørre publikum om hva de ville gjøre med pengene de sparte, sier DNBs direktør for datatransformasjon, Ine Oftedahl.

DNB-direktør Ine Oftedahl.
DNB-direktør Ine Oftedahl. (Foto: Fartein Rudjord)

– Vi hadde nok ventet at flere ville sette inn litt mer penger på kontoen. Men i stedet har altså disse pengene blitt smurt jevnt ut over andre typer forbruk, sier hun.

Noe (270 millioner kroner) har gått til flere hotellbesøk, mens vi har brukt 343 millioner mer på restaurantbesøk sammenlignet med i fjor. Samtidig har vi brukt 770 millioner kroner mindre på reiser innenlands. Så hva er det da vi har brukt mye mer på?

Flyttet forbruket

Tallene viser at vi har flyttet forbruket over til detaljhandel og dagligvare. Her er økningen på over 3,3 milliarder kroner i de fem ukene undersøkelsen omfatter. Kunder fra storbyer øker totalforbruket i Norge mer enn kunder utenfor storby, mens kunder over 60 år reduserte forbruket mest. Og mens menn ikke har overført fjorårets utenlandsforbruk til Norge i sommer, men snarere redusert det med 50 millioner kroner, har kvinnene økt deres forbruk med en kvart milliard der særlig detaljhandel og dagligvarer øker mest med 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

DNBs tall viser at det særlig er innbyggerne i Oslo og Viken som har økt forbruket innenlands. På bunnen finner vi Agder og Møre og Romsdal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.