– Elbiler og hybridbiler er dyrere å forsikre enn andre biler, fordi de er dyrere å reparere, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige til Nettavisen.

Over 50 prosent av alle nye biler er enten el- eller hybridbiler, ifølge forsikringsselskapet, som mener dette representerer en helt annen type risiko.

– Et eksempel er at det er mye dyrere å reparere mer avanserte biler med mye teknologi i skjermer og å reparere elektriske biler. Da må vi passe på at vi har riktig pris på de bilene. Hver enkelt kunde og hvert enkelt objekt som forsikres, må ha riktigst mulig pris, sier han.

Ved utgangen av 2018 var det registrert 200.192 elektriske person- og varebiler i Norge. På ett år har tallet økt med 41 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Går strømprisene høyere nå, tror jeg at jeg dropper elbil og går over til diesel
Hva vil skje med strømprisene hvis hele Norge går over til elbil?
01:40
Publisert: