DNB vil ikke la Forbrukerrådet føre saken på vegne av 180.000 kunder i fondene DNB Norge, Avanse Norge og Postbanken Norge som et gruppesøksmål, og anker derfor dommen Oslo tingrett avsa første uken i januar. 

– DNB mener vilkårene for gruppeprosess ikke er oppfylt, fordi det er vesentlige ulikheter mellom alle andelseierne. Vi mener heller ikke gruppeprosess er den beste måten å løse spørsmålene saken reiser, sier informasjonssjef Even Westerveld i DNB.

Vil heller ha pilotsaker

DNBs advokat argumenterte i rettssaken med at det var for stor forskjell på fondskundene. 

– De store forskjellene er der fordi Forbrukerrådet har gått for bredt ut. Forbrukerrådet forsøker i én og samme sak å rekke over 180.000 andelseiere som på ulikt tidspunkt har gått inn og ut av tre ulike fond med ulik informasjon, ulik forvaltning, ulike resultater og over en periode på fem år, sier Westerveld. DNB mener saken heller bør løses gjennom et utvalg pilotsaker som de finner sammen med Forbrukerrådet. 

– Og hvor resultatet legges til grunn for de andre andelseierne. DNB mener ikke at hver enkelt andelseier skal måtte gå til sak på egen hånd, understreker Westerveld.

Dette var de samme argumentene DNBs advokat førte i retten. Uten å nå frem.

«Vil vingeklippe søksmålet»

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland mente DNBs argumenter om at fondskundene var så ulike ble fremført for å forsøke å minimere rettssaken. 

– DNB ønsker et vingeklippet søksmål og argumenterer deretter. Bankens forslag om pilotsak er i virkeligheten ikke annet enn vanlige individuelle søksmål, hvor det blir opp til DNB å vurdere om dommen skal gjelder de øvrige 180.000 kundene, sa Randi Flesland i en kommentar etter dommen falt i januar. 

Størst - og dårligst

DN har de siste dagene skrevet flere saker om hvor dårlig aksjefondet DNB Norge har gjort det de siste 17 årene. Dette er Norges desidert største aksjefond med 7,5 milliarder kroner til forvaltning, og har fortsatt 112.000 kunder. 

DNBs konsernsjef Rune Bjerke beklager dårlig avkastning i fondet, og mener kundene bør finne andre fond dersom man er misfornøyd. 

– Det bør også være sånn at hvis man er misfornøyd med utviklingen i sine fond, bør man være åpen for å investere i andre fond. Kundene må selv prøve å finne frem til vinnerfondene som best man kan, sier legger han til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kamp om dyre dråper på under årets burgundslipp
Vinelskere stormet inn på vinmonopolet på Aker Brygge torsdag morgen. Mange er villige til å betale store summer for de 26 800 flaskene som legges ut for salg i polets spesialbutikker under vinslippet.
01:18
Publisert: