- I den nye nettalderen er det gjestenes egne opplevelser alt handler om. Kundenes tilbakemeldinger vil i stadig sterkere grad styre trafikken, fordi hotellgjester stoler på andre hotellgjester. Det er dette vi skal leve av i fremtiden. At vi har fire av de fem best likte hotellene i Oslo, er helt unikt. Det har aldri skjedd før i en hovedstad noe sted i verden, sier Petter A. Stordalen, eieren av hotellkjeden Nordic Choice.

Tyven klatrer
Tripadvisors rangering, som altså baserer seg utelukkende på gjestenes vurderinger etter et hotellopphold, viser at mange av de mest kjente hotellene i Oslo ligger langt nede på listen. Olav Thons Bristol er nummer ni, Continental nummer 14, Ricas Grand Hotel på Karl Johan er nummer 19. Radisson Blu Plaza, Oslos største hotell, havner på 28. plass, mens First-kjedens femstjernershotell Grims Grenka er helt nede på 56. plass blant Oslos tilsammen 87 hoteller.

Se listen over Norges best likte hoteller nederst i saken!

Det kan også være verdt å merke seg at det nye prestisjehotellet på Tjuvholmen, The Thief, har klatret til fjerdeplass bare fire måneder etter åpning.

Og det er ikke bare i Oslo Stordalens hoteller blir omfavnet av gjestene. Både i Kristiansand, Bergen, Tromsø, Bodø og Drammen ligger et Nordic Choice-hotell helt øverst. Det er kun i Trondheim og Stavanger at konkurrenten Rica kaprer gullet. Av de tilsammen 30 hotellene på topp i de seks største byene i landet driver Stordalens kjede halvparten.

Hverken Radisson Blu, First eller Scandic er å finne på listene over de fem best likte hotellene i Norges seks største byer.

«Ikke perfekt»
Stordalen mener Tripadvisor bidrar til å rokke ved gamle sannheter i hotellbransjen.

- Beliggenhet er ekstremt viktig. De fleste vil si at Grand Hotel ligger veldig bra plassert ved Stortinget. Da er det interessant å se at vårt Grand Central på Sentralbanestasjonen – et hotell du kan ankomme på sokkelesten fra flyet – oppleves å ha bedre beliggenhet og ikke minst å være langt bedre «value for money», sier Stordalen.

- At vi har fire av de fem beste i Oslo, viser også at vår multibrandstrategi har virket. Vi har i praksis 14 ulike «brands» nå som henvender seg til vidt forskjellige gjester. Uten denne strategien ville vi aldri hatt fire av fem på topp i Oslo. Tripadvisors styrke er at anmeldelsene er nøytrale – i motsetning til næringsminister Trond Giskes hotellstjerner som er steinaldertankegang, legger han til.

Stordalen er samtidig enig i at Tripadvisor har sine svakheter. Blant annet er det ikke noe krav at den som skriver en hotellanmeldelse, faktisk har bodd på hotellet. Det er flere ganger blitt avdekket at hotellaktører har skrevet dårlige anmeldelser om konkurrenter og at hoteller bare har gitt rabatter til gjester som skriver positive anmeldelser.

- Tripadvisor er ikke perfekt. Det er klart at det burde være et krav til anmelderne at de har bodd på hotellet. Vi har også opplevd at konkurrenter har lagt inn anmeldelser av oss. Tripadvisor har fortsatt endel å jobbe med, men nettstedet blir stadig bedre, og det er per i dag det beste vi har, sier Petter Stordalen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.