Kampen om å være synlig og ligge øverst blant boligannonsene på Finn.no, er hard. Et triks eiendomsmeglerne har brukt for å havne først i køen, er å kjøpe en ny annonse, en tjeneste som ifølge meglere normalt koster boligselger et par tusen kroner.

– Det var jo det glade vanvidd. Annonser på Finn.no ble flyttet i hytt og gevær hele tiden. Du kunne gå inn klokken to å se på en eiendom og klokken fire lå den på bånn fordi alle andre hadde herjet og løftet annonsene sine i mellomtiden, sier eiendomsmegler Anders Langtind i Eie.

Innad blant eiendomsmeglerne har det vært heftige diskusjoner om praksisen med å kjøpe nye annonser for å rykke frem i køen på Finn.no.

– Ja, fordi det ikke er noen åpenbar løsning som er til det beste for alle. Det er mange hensyn å ta, både i forhold til de som leter etter bolig og de som kjøper annonsen, sier administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendomsmeglerforetakenes Forening.

Nye regler
Fra nyttår strammet Finn.no kraftig inn på praksisen, blant annet etter innspill fra Eiendsomsmeglerforetakenes forening.

– Vi har satt visse begrensninger for hva som skal til for å få kjøpe ny annonse for det samme objektet flere ganger etter hverandre, også for at det skal være nyheter for brukerne når de kommer på Finn.no, at de ikke må lete seg frem til hva som er nyheter, sier salgsdirektør Johan Fredrik Høvås i Finn.no.

Ett av kriteriene er at boligen er satt ned med minst fem prosent i pris, eller minimum 300.000 kroner.

– Det er fordi fem prosent begynner å bli veldig mye penger når du kommer oppover på de veldig dyre boligene, sier Høvås.

Et annet kriterium er at boligen trekkes fra markedet i minst 30 dager.

Finn.no forsøkte seg før sommeren med en nyvinning der alle boliger som ble satt opp eller ned i pris med minst 10.000 kroner, automatisk fikk et grønt banner med påskriften «Ny pris».

En praksis som utløste reaksjoner blant meglerne.

– Vi valgte å ta det bort fordi det fungerte ikke helt slik vi hadde håpet det skulle gjøre, sier Høvås og viser til at meglerne i større grad ønsket å styre annonsering av prisnedsettelse selv.

Ny pris
I senere tid er det likevel begynt å dukke opp en rekke boligannonser på Finn.no med overskriften «Ny pris», vel å merke på initiativ fra megler selv.

Det er ingen krav til størrelsen på prisreduksjonen, men man rykker heller ikke frem i køen.

– For å komme på toppen, må du kjøpe en ny annonse, sier Høvås.

Et annet triks for å skape fornyet interesse for annonsen, er å endre litt på tekst og bilder.

– Man kan gjøre mye med bilder og møbler. En ting som er veldig i skuddet, er kveldsbilder nå som det er høst, sier eiendomsmegler Thomas G. Kilgitto i Nordvik & Partners.

Kilgitto viser til at folk i snitt bruker ett minutt og syv sekunder på en Finn-annonse, og at det derfor kan lønne seg med noen grep som gjør at kjøperne bruker litt ekstra tid på annonsen.

– Presentasjonen har mye å si for å gi et godt førsteinntrykk som gjør at folk har lyst til å gå på visning, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.