Uavhengige lounger blir populært på flyplasser rundt om i verden.

På Oslo Lufthavn Gardermoen har de siden årsskiftet åpnet opp én av tre lounger for reisende som i utgangspunktet ikke har tilgang.

- Vi har nå åpnet for at andre kan som kommer hit kan få komme inn, men vi markedsfører ikke dette. Tilbudet er i utgangspunktet etablert for flyselskapene som har businessreisende, sier administrerende direktør Morten Solberg Nilsen i SSP, som blant annet drifter loungene, flere serveringssteder og kiosker på Gardermoen.

Åpner for alle
Forrige måned åpnet en uavhengig lounge på Kastrup i København. CPH Apartment skal ifølge boarding.dk være en stille oase med komfortable stoler og sofaer, gratis mat og drikke, hvor reisende skal kunne slappe av eller jobbe.

- Københavns Lufthavn tiltrekker i økende grad nye flyselskaper – senest tre selskaper fra Midtøsten, som alle er kjent for sin høye standard. Med de nye fasilitetene tilgodeser vi blant annet disse selskapene og gir samtidig andre passasjerer mulighet til å oppleve en eksklusiv lounge. CPH Apartment har en hjemlig og uformell skandinavisk stemning, og skiller seg dermed ut fra mengden av flyplasslounger, sier salgs- og markedssjef Carsten Nørland ved Københavns Lufthavn til nettstedet.

Tilgang til den nyåpnede loungen på Kastrup koster 169 danske kroner per gang. På Gardermoen er det noe dyrere. Der koster det 250 kroner for et besøk.

Foreløpig er det få som benytter seg av muligheten, ifølge Solberg Nilsen. Han innrømmer at prisnivået kan være en barriere.

- Det er ikke veldig mange andre enn de businessreisende som kommer hit. Kanskje noen få andre hver dag. Som følge av et høyt servicenivå, er det nok en pris som gjør at mange ikke velger dette alternativet, sier Solberg Nilsen.

Tilbyr massasje og hårklipp
Flere flyselskaper verden over har kuttet kostnader siden finanskrisen. De dårlige tidene har også påvirket antall businesspassasjerer og deres bruk av flyplassenes eksklusive lounger. Derfor har flere uavhengige selskaper etablert lounger hvor vanlige passasjerer kan kjøpe seg inn, uavhengig av hvilket flyselskap du flyr med eller hvilken billettype du har.

London-selskapet No. 1 Traveller, som drifter lounger ved Stansted, Gatwick og Heathrow i London, samt Kennedy flyplassen i New York, har funnet ut at de kan øke trafikken til flyplassloungene ved å tilby mer enn komfortable møbler og mat.

I mai åpnet de nok en lounge på Gatwick, og doblet dermed arealet de tilbyr reisende som ønsker seg vekk fra kaos og store menneskemengder i de vanlige avgangshallene. Denne måneden åpner de en gigantlounge på Heathrow med eget filmrom som skal vise britiske filmer. Der vil de også tilby massasje eller en hårklipp.

- Da vi doblet arealet på Gatwick fikk vi tre ganger så mange passasjerer, sier administrerende direktør Phil Cameron i No. 1 Traveller til Wall Street Journal.

På Heathrow forventer han at 1.200 kunder per dag skal generer inntekter på mer enn ti millioner dollar per år.

Blir folkelig?
- Dette er loungen for mannen i gata, sier Walter Vergara, sjef for Airport Terminal Management, et selskap som driver flere lounger på Los Angeles internasjonale flyplass LAX.

Vegara ble overbevist om at det var et marked for slike lounger for flere år siden da reisende banket på døren til LAXs internasjonale lounge, villige til å betale for å komme inn. Den gang måtte de nekte passasjerene inngang. Men for to år siden åpnet de reLAX, og tar nå 15 dollar for tilgang til loungen i én time, 30 dollar for tre timer og 50 dollar for en hel dag.

Flere av de uavhengige klubber sier at mange reisende finner dem via avtaler med kredittkortselskap og loungetilgang-programmer som Priority Pass, som er stort i USA. Både Diner's Club og American Express har fordelsprogram hvor de tilbyr gratis loungetilgang.

Les også:
- Business Class kan forsvinne
Slik blir nye Gardermoen
SAS løsner båndene til sitt økonomiske mareritt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.