Consumer Confidence-indeksen for Norge (CCI) steg fra 5,7 poeng i juni til 10,7 poeng i august, og viser at norske forbrukere er langt mer optimistiske etter ferien enn før ferien.

Tilliten er likevel 2,1 poeng lavere enn i august ifjor.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene. Denne måneden er det delindeksene for landets økonomi, arbeidsmarkedet og sp#229 som trekker CCI opp.

- Tilliten har nå tatt igjen det tapte etter kraftig fall i mai. Nyhetsbildet den siste tiden har i mindre grad enn før sommeren vært preget av gjeldsproblemene i Europa og finansuroen. Erf#229smessig er forbrukerne meget sensitive ved slik uro, sier mak-roøkonom Mari Paulsrud i Opinion.

Både indeksene for troen på egen og landets økonomi klatrer. Bedre tro på økonomien bidrar også til at færre tror på høyere arbeidsledighet fremover.

Også indeksen for om forbrukerne regner det som sannsynlig at de vil spare fremover steg i august.

Les også: Svak lønnsutvikling

<b>Gikk i bankfelle</b>

Bråstopp for dagligvarer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.