De to første månedene av 2019 har 79 av bankens kunder vært utsatt for investeringsbedrageri, mens 74 kunder har vært utsatt for kjærlighetsbedrageri.

– Dette er en økning på 34 prosent hvis vi sammenligner med i fjor. Tallene kan variere mye fra måned til måned, men det har vært en voldsom start på det nye året, sier Fjeldvær.

Ferske tall fra DNB viser at stadig flere av deres kunder opplever angrep i nettbanken.

Fra 2017 til 2018 økte de samlede angrepene i DNBs nettbank med 42 prosent. Dette omfatter alle forsøk, alt fra transaksjoner som er intendert av kunden eller noen som har søkt om lån som følge av bedrageri.

– Selv om angrepene øker er ikke det synonymt med antall tap. Vi jobber for å stanse det tidligere og tidligere, men det er veldig vanskelige og komplekse saker, sier leder for bedrageribekjempelse i DNB, Terje Aleksander Fjeldvær.

Shopper på kryptobørsen med falske navn

Totalt har banken registrert at ni prosent flere kunder er utsatt for bedrageri i 2018 enn 2019.

I fjor håndterte de 3300 henvendelser hvorav 254 ble anmeldt.

I desember skrev DN blant annet om at banken advarte mot såkalt muldyr-virksomhet, ved at flere norske studenter, bevisst eller ubevisst, bidrar til å hvitvaske penger. Saken skal i retten i starten av april.

– Hittil i år har vi identifiser 15 nye muldyr. De fleste ofrene gjelder kjærlighetsbedragerier, sier Fjeldvær, og legger til at de også har sett økning i en spesielt ny «svindler-trend» siste året.

– Det er stadig mer ID-tyveri, der den som svindler kjøper ulovlig kryptovaluta gjennom nettbanken til folk.

Som regel er dette noe som skjer ved at kundene trykker på annonser for investering via Facebook eller andre nettsteder, forklarer Fjeldvær. Svindleren tar da kontakt med vedkommende som en rådgiver, som ber om id og kundebekreftelse, da gjerne i form av passkopi.

– Deretter lurer de kanskje til seg info til nettbanken eller ID-brikke, noe som gjør at de kan opprette en digital lommebok i offerets navn, og da handle på kryptobørsen, sier Fjeldvær.

Må til tider trosse kundene

Noe av det Fjeldvær oppgir som det vanskeligste, er at kundene kan bli betydelig manipulert av svindleren.

– Vi prøver å komme inn så tidlig som mulig i prosessen slik at kunden så tidlig som mulig kan skjønne at de er blitt lurt. Men mange nekter for det, og noen ganger må vi avbryte transaksjoner selv om kunden vil at det skal gå gjennom, sier han, og legger til at samtaler om kjærlighetssvindel er de aller vanskeligste.

I 2018 opplevde banken at 327 kunder var utsatt for dette. 356 var utsatt for investeringssvindel i nettbanken.

– Er folk naive?

– Vi har et høyt tillitsnivå i det norske samfunnet som er viktig å beholde. Samtidig vet folk at de skal låse døren om natten for innbrudd. Det samme filteret må de ha på nett og digitale kontoer, sier Fjeldvær.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Mener selv hun var heldig. Særlig én utvikling holder Høyres ordførerkandidat i Oslo våken om natten
– Opprører meg, sier Saida Begum (31).
04:48
Publisert: