Det eneste som er verre enn ingen måling, er dårlig måling. Dårlig måling demotiverer, styrer atferd i gal retning samtidig som det skapes en illusjon av «sannhet» som stimulerer gruppetenkning. God måling gir viktig styringsinformasjon og tidlig forvarsel om viktige utviklingstrekk. I tillegg motiverer vi medarbeiderne og styrer atferd og tiltak i riktig retning. God HR-måling bygger på gode intensjoner, en sunn tilbakemeldingskultur og forståelse for både de myke og harde sidene ved ledelse og arbeidsliv. God måling kan drive prestasjoner og resultater i riktig retning og til nye høyder – dårlig måling kan ødelegge det meste.

«Ikke alt som teller kan telles, og ikke alt som telles teller», sa Einstein. Først må vi sørge for å måle de riktige tingene, så kan vi måle om tingene gjøres riktig. HR er generelt et umodent område for måling. Vi måler fremdeles lite, vi måler tilfeldig, vi måler ofte på de gale tingene samtidig som vi sliter med å bruke målingsresultatene på en god måte.

Vi går etter lavthengende frukt – ting som er lett å telle men som ikke gir styringsinformasjon med særlig verdi. Hva er strategisk viktig for virksomheten – hva er det viktig å overvåke og følge opp? Selvsagt skal man måle sykefravær og antall feriedager som overføres fra ett år til et annet, men er det virkelig dette som til syvende og sist har forretningsmessig betydning? Forteller gjennomsnittlig turnover blant de ansatte oss noe om vi klarer å holde på de beste? Forteller trivselsmålinger oss mye om vi har medarbeidere med engasjement og vilje til å trå til når det trengs? Absolutt ikke. Men alle disse forholdene er lett å telle og dermed lett å måle. Dessuten vet vi at «alle andre» gjør det. Det bidrar til at vi ukritisk setter i gang målingsaktiviteter og svelger unna tallene etter hvert som de produseres. Rett nok er HR et område som kan gi god informasjon for toppledelse, eiere og analytikere, så vel som linjeledere, tillitsvalgte og andre interessenter. Men det gamle begrepet «garbage in – garbage out» gjelder fortsatt.

Rapporten fra HR undersøkelsen 2010 publiseres neste uke. Undersøkelsen er et samarbeid mellom HR Norge og Ernst & Young. De som har et utenlandsk hovedkontor, oppgir at de måler mer enn hva norskbaserte virksomheter sier at de gjør.

Mange topplederne har begrenset oppmerksomhet og liten kunnskap

Samtidig rapporterer de norske virksomheter at de er flinkere til å følge opp avvik. Jeg opplever at mange virksomheter har en sunn forståelse av hva man vil med måling. Samtidig får vi i HR Norge tilbakemelding om at mange opplever det som faglig krevende å utvikle gode måleindikatorer som gir verdi for virksomheten. HR-undersøkelsen indikerer at mange topplederne har begrenset oppmerksomhet og liten kunnskap om hvilken styringsinformasjon de faktisk kan få om organisasjonen og menneskene som arbeider i den. Mye tyder på at de som har overordnet ansvar i bedrifter, kommuner og statlige etater har store faglige blindsoner rundt det de liker å omtale som «virksomhetens viktigste ressurs».

Vi finner stadig nye ting å telle samtidig som viljen til å sette i gang nye aktiviteter er stor. Hvordan skal vi vite om det vi gjør er klokt eller dumt? En god test er å knytte «fordi at..» til det vi gjør. For eksempel «Vi måler hvor mange medarbeiderne våre som vurderer å bytte jobb fordi at vi vet det er en av de beste indikatorene på hvordan virksomheten totalt sett kommer til å gjøre det i fremtiden.» Utgangspunktet er resultatutvikling. Deretter bygges den logiske linjen via fremtidige prestasjoner, som er avgjørende for resultatene, til hvorvidt man vil ha medarbeidere i den mengde, med den kompetanse og med den motivasjon man trenger. Det gir klar siktlinje mellom det man har behov å vite noe om og det som måles, som igjen skaper grunnlag for målrettede tiltak. Uten slik siktlinje bør man prioritere egen og andres tid annerledes enn å drive med måling. Måling skal alltid være et middel – aldri et mål.

Even Bolstad er daglig leder i HR Norge

NETTMØTE: Hvem er de beste - og hvordan beholder du dem?

Siste gjestekommentarer:
- Gode resultater fra norske aksjefond kan like godt skyldes flaks som dyktighet
Leder best med avstand
Slik får du skattefrie inntekter på boligen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.