- Det har vært lite fokus på direkte løsninger mellom forbrukere og bank. Det kan skyldes klausul i forliket om at forbruker ikke skal omtale eller holde banken ansvarlig etter at man har blitt enig om forlik, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet til DN.no.

Rettsvesenet er fullt av saker der misfornøyde småsparere krever erstatning for dårlig økonomisk rådgivning. I en del av tilfellene gjelder dette såkalte strukturerte spareprodukter.

Greit å vurdere forlik
Bankklagenemnda har fått et enormt antall klager på den utskjelte spareformen, og mange kunder har trukket tilbyderne for retten etter store tap. Den meste kjente konflikten er saken der småsparer Ivar Petter Røeggen med Forbrukerrådet i ryggen trakk DnB Nor for retten etter å ha tapt 250.000 kroner. Røeggen vant en knusende seier, som DnB Nor anket til Borgarting lagsmannsrett.

Men langt fra alle saker avgjøres ved dom.

- Vi får sporadiske henvendelser fra forbrukere som forteller om at de har kommet til en løsning med banken sin. Vi vet at dette skjer, at banker rydder opp etter feil som ble begått uten at sakene bringes opp for retten, sier Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Acta har nå blitt saksøkt for å ha solgt spareprodukt til en person med Alzheimers. Partene er igang med megling for å se om de kan komme frem til en minnelig løsning.

LES HELE SAKEN: Acta fortviler over salg til alzheimerssyk mann

Jensen har respekt for at forbrukere som har behov for snarlig løsning inngår forlik med bankene, men oppfordrer kunden til ikke å akseptere hva som helst.

- Røeggens sak har blitt behandlet både i Bankklagenemnda, som er et reelt alternativ til domstolsbehandling på mange måter, og i Oslo tingrett. Begge runder gikk i Røeggens favør. For oss i Forbrukerrådet er det åpenbart at Ivar Petters sak ikke er enestående, og det han opplevde kan antas å gjelde mange andre forbrukere, sier Jensen.

Slik går du fram
Forbrukere som stiller seg åpen for løsninger direkte med banken, har i Røeggens sak et godt forhandlingskort, mener Jensen.

- Vi mener forbrukere som søker løsning direkte med banken skal forvente et forslag fra banken som innebærer at forbruker blir stilt som om investeringen ikke var foretatt, sier Jensen.

Mange vet ikke at de gjennom sin innboforsikring har en retthjelpsdekning, og kan normalt få 80.000 kroner til rettshjelp.

- Så du kan få økonomisk hjelp derfra hvis du får et forlik som en jurist bør se på, sier Jensen.

- Og så er jo spørsmålet om forliket har god nok kvalitet. Får man et forlik på ti prosent av tvistebeløpet er det åpenbart ikke godt nok, sier Jensen.

- Er det lettere å få et bra forlik hvis man tar saken for retten?

- Jeg tror det. Vi har hatt saker som har funnet sin løsning dagen før rettsforhandlingen skulle starte. Det føles mer alvorlig for bankene når man har med juridisk bistand i forhandlingene, sier Jensen.

LES OGSÅ: Acta fortviler over salg til alzheimerssyk mann (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.