Elsa Charlotte Gil, tidligere partner i advokatfirmaet Bull & Co, er leder for advokatene som gir råd til Nordeas kunder.

Samboere trenger testamente

– De dominerende spørsmålene handler om arv og samboeravtale. Arveloven i dag passer ikke alle. Samboere uten felles barn arver ingenting. Hvis du ikke vil at en fjern slektning skal arve deg, så må det settes opp et testamente. Vi ser at mange nå endelig får satt opp testament de har tenkt på lenge, men ikke har fått gjort, sier Gil.

Nordea er den første banken til å tilby advokathjelp til rundt 100 000 av sine kunder. Gil tror mange synes det er lettere å snakke med noen i banken enn å ta kontakt med et advokatfirma for å få ordnet avtaler.

Samboeravtale hindrer konflikter

Men Nordeas advokater vil imidlertid ikke inn i skilsmisse- og arveoppgjør.

– Nei, det kan bli motstridende interesser hos kundene. Vi vil heller bidra til at de planlegger bedre i tidligere faser og skriver samboeravtaler, ektepakter og testament, slik at det ikke oppstår unødvendige konflikter når forholdet ryker eller noen dør.

Ektepakt er en avtale som skrives mellom ektefeller for å regulere eierskap for eksempel til familiehytta eller arv som tas med inn i ekteskapet.

«Mine, dine og våre barn» -familier bør ha testament

DN har ofte skrevet om foreldre som gir hjelp til barn ved boligkjøp. Gil bekrefter at det er hyppige spørsmål om hvordan dette kan gjøres.

– Hvis du gir gave til ett barn bør du for eksempel bestemme om dette er en gave som skal trekkes fra på det endelige arveoppgjøret i fremtiden. Hvis det ikke skrives eller snakkes noe om det, så vil dette barnet få like mye som de andre barna i arveoppgjøret. Kanskje det er noe foreldrene vil, men da er det uansett lurt å skrive ned hva man mente, sier Gil.

«Mine, dine og våre barn»-familier kan også havne i en lei situasjon uten at det er skrevet avtaler om hvordan arven skal fordeles etter en av foreldrenes død.

– Særkullsbarn har krav på arv, og trenger ikke godta at den nye kona eller mannen får sitte i uskiftet bo. Her kan man få et skriftlig samtykke allerede i dag til å sitte i uskifte senere. Man kan også sette opp et testament hvor man bestemmer at det gjenlevende arver av førstavdøde skal gå tilbake til førstavdødes arvinger når lengstlevende dør. At særkullsbarna er kjent med dette kan bidra til mindre konflikter i disse familiene, sier Gil.

John Sætre, leder for personmarkedet og advokat Elsa Charlotte Gil i Nordea ser at kundene setter pris på juridiske råd om testament og samboerkontrakt.
John Sætre, leder for personmarkedet og advokat Elsa Charlotte Gil i Nordea ser at kundene setter pris på juridiske råd om testament og samboerkontrakt. (Foto: Knut Egil Wang)

Vil ansette flere hvis trykket blir stort

Nordea har som første bank i Norge ansatt tre advokater som skal gi gratis råd om blant annet familie og arv til bankens såkalte premium-kunder. Det vil si kunder med inntekt over 800.000 kroner, eller med mer enn fem millioner kroner i gjeld, eller med mer enn én million kroner i fri kapital, eller en kombinasjon av disse tre.

– Det gjelder rundt 100.000 kunder hos oss. Dette tilbudet er når det skjer livshendelser som krever mer enn en dagligbank. Etablering av samboerforhold, giftermål, boligkjøp, planlegging av arveoppgjør og generasjonsskifte. Da kan man trenge juridiske råd, sier leder av Nordeas personmarkedsdivisjon, John Sætre.

Sætre sier Nordea er klare for å ansette flere advokater hvis det viser seg at trykket på de tre som allerede er ansatt blir for stort.

– Det er klart det er en kostnad for banken, men vi er ute etter å kapre kunder og leter etter tjenester vi kan tilby som gir kundene «added value». Konkurransene om bankkundene er tøff i Norge, sier Sætre.

Ikke gratis

Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet er vanligvis skeptisk når bankene blir kreative i sine forsøk på å kapre kunder, men er positiv til Nordeas tilbud av gratis juridiske råd.

– Dette var en god idé. Bankene har jo et ekte ønske om å gi rådgivning til kundene i alle livsfaser. Ved å tilby juridiske råd om skatt og arv, så dekker de enda flere områder ved finansielle beslutninger, sier Jensen.

Men legger til:

– Du kan ikke forvente at det er helt gratis. Jeg tror nok Nordea tar inn denne kostnaden på en annen måte, sier Jensen.

Sætre sier Nordea vil dekke opp økte kostnader til rådgivning med å automatisere tjenester i hverdagsbanken.

– Vi skal spare der vi kan spare på digitalisering. Men vi skal ikke spare på rådgivning, sier han.

Vurderer å gi lignende tilbud i DNB

Jakten på de beste kundene er ikke noe bare Nordea driver med. DNB og Danske Bank satser også på å gi et ekstra godt tilbud til de rikeste kundene.

– Vi har åpnet opp for at flere kunder kan bli private banking-kunder enn tidligere. Dette er kunder som har høy lønn og god økonomi, men som ikke nødvendigvis har arvet et familieselskap eller sitter på en stor formue, sier informasjonssjef Even Westerveld i DNB.

Rundt 15.000 kunder av bankens 1,2 millioner kunder har sluppet gjennom nåløyet til DNBs private banking-avdeling. Det er kunder som har to millioner kroner i forvaltet kapital og/eller to millioner kroner i lønn.

– Disse får et juridisk tilbud hvis rådgiveren mener de trenger det. Men vi har ikke et tilbud som advokathjelp til kundegrupper utover det, sier Westerveld.

Han utelukker ikke at det kan bli aktuelt å følge i Nordeas fotspor.

– Alt er basert på hva som er behovet for kunden, så vi skal ikke utelukke at vi undersøker de mulighetene fremover, sier han.

Informasjonssjef Even Westerveld i DNB skal vurdere om kundene skal få mer juridiske råd.
Informasjonssjef Even Westerveld i DNB skal vurdere om kundene skal få mer juridiske råd. (Foto: Nicklas Knudsen)

Ingen planer

Leder av Private Banking-avdelingen i Danske Bank, Paal Karstensen, sier de kun har advokathjelp til kunder som har over fem millioner kroner i kapital og som kvalifiserer til å bli Private Banking-kunde. Det utgjør 8000 kunder i Danske Bank.

– For dem har vi tre advokater som kan hjelpe kundene med større problemstillinger rundt eierskap i familiebedrifter og sånn. Vi har ikke noe kundeprogram utover det. Vi føler vi får servet kundene slik vi gjør det nå, sier Karstensen som sier banken ikke har noen planer om å tilby juridisk hjelp til kunder utenom private banking.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Møt generasjonen som utfordrer motebransjen innefra.
Nye norske modeller kommer i flere former og farger enn noen gang.
04:02 Min
Publisert: