–Vi kunne nok klart oss alene, men videre vekst krever mer muskler finansielt enn vi klarer å stable på bena, sier Ronny Antonsen (49), gründeren som reetablerte Nordkapp Boats i 1990 og som i årene etter finanskrisen har kunnet vise både pen vekst og gode resultater for lystbåtselskapet basert i Sarpsborg med produksjon i Polen.

Omsetningen er mer enn doblet på fem år til rundt 125 millioner kroner i fjor.

Finansiering er nøkkelen

Nå selger Antonsen og familien seg ned fra 80 til 20 prosent og daglig leder Hans Petter Stang selger de resterende aksjene. Prisen vil hverken selger eller kjøper ut med.

–Vi har jo store ambisjoner om å utvikle selskapet videre og styrke posisjonen, ikke minst på eksport, forklarer Antonsen.

Ronny Antonsen, som reetablerte Nordkapp Boats i Sarpsborg for nær 30 år siden, selger nå majoriteten av aksjene til Frydenbø Group i Bergen.--
Ronny Antonsen, som reetablerte Nordkapp Boats i Sarpsborg for nær 30 år siden, selger nå majoriteten av aksjene til Frydenbø Group i Bergen.-- (Foto: Nordkapp Boats)

–Da har vi innsett at vi har behov for å inngå i en større konstellasjon for å opprettholde trykket. Finansiering er en nøkkel. Det er jo slik at vi må finansiere forhandlerleddet gjerne i syv-åtte måneder før vi får våre penger når båtene blir solgt til kunden, og det er krevende, sier han.

Det er ikke mange større frittstående båtprodusenter igjen i Norge; og enda færre som produserer båtene i Norge. Ibiza og Viknes er blant dem som tviholder på norsk produksjon. Askeladden og Nordkapp har for lengst flagget den ut.

–Men det som er unikt med oss er at vi sitter på hele verdikjeden fra produksjon til distribusjon, sier Antonsen.

–Bransjen ble nesten utradert etter finanskrisen, men har nå hatt noen gode år. Vil det fortsette i år?

–Det er litt tidlig å spå. Båtmessen i Göteborg åpner fredag. Den kan gi noen indikasjoner. Og innsalget til forhandlerne er god. Det samme er kjøpekraften i Norge. Og renten er lav, så det er egentlig mye å glede seg over, sier Antonsen.

Halvparten av båtfabrikken Mirage i Polen, som produserer Nordkapp-båtene, inngår i Frydenbøs oppkjøp.
Halvparten av båtfabrikken Mirage i Polen, som produserer Nordkapp-båtene, inngår i Frydenbøs oppkjøp. (Foto: Mirage Boats)

Nær en halv milliard

Med på Frydenbø Mariness kjøp av 80 prosent av Nordkapp Boats følger også 50 prosent av eierskapet i den polske båtfabrikken Mirage Boats som årlig produserer 1200 båter av merkene Nordkapp og Sting; begge solgt gjennom Frydenbøs forhandlernettverk i Skandinavia.

–Resten av aksjene i fabrikken er polsk eid og tanken er å videreutvikle fabrikken og øke vårt eierskap, sier konsernsjef Tor Christian Bringedal i Frydenbø Group.

Konsernsjef Tor Christian Bringedal, Frydenbø Group.
Konsernsjef Tor Christian Bringedal, Frydenbø Group. (Foto: Trude Brun Wilhelmsen)

Familiekonsernet har 550 ansatte og omsatte i 2018 for 2,9 milliarder kroner og er kanskje mest kjent som Volvoforhandler på Sør- og Vestlandet. Regnskapet for datterselskapet Frydenbø Marine, som blant annet har agenturet på Evinrude-motorer i Skandinavia, viser inkludert Nordkapp Boats for 2017 en samlet omsetning på omtrent 480 millioner kroner med et resultat før skatt på 44 millioner kroner.

–Omsetningen i 2018 viser en fortsatt stabil og positiv utvikling for begge selskapene, sier Bringedal.

Han vil ikke si noe om kjøpesum. Regnskapet for Nordkapp Boats for 2017 viser at den bokførte egenkapitalen var på 34 millioner kroner og at resultat før skatt, inkludert resultatandelen fra den polske fabrikken, var på drøyt 17 millioner kroner.

Nordkapp Boats har ni ansatte i Norge og 250 ansatte i Mirage Boats i Polen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se hvordan de får togene til å gå i sprengkulden
Med 45 effektive minusgrader er det bare én ting som nytter i Chicago.
01:13 Min
Publisert: