- Norwegian har vunnet hver eneste pris på billigere billetter til Stockholm, og det samme gjelder for København også. For reiser til London er det bare Ryan Air som er billigere enn Norwegian. Men man må også ta høyde for at det kommer gebyrer, både med SAS og Norwegian, sier Svein Erik Søgård, daglig leder av Travelmarket.no.

DN.no har gjort et utvalg av dagsreise-priser fra nettsidene til SAS og Norwegian. Utvalget baserer seg på direktefly fra Oslo til byene København, Stockholm, Paris og London. Disse er typiske forretningsbyer, hvor forretningsreisende gjerne drar tidlig på morgenen for å rekke møter, og som gjerne reiser tilbake samme dag.

Jo tidligere, jo billigere
NHH-professor Frode Steen spesialiserer seg på luftfart. Han mener at gjennom det lille utvalget kan han se en interessant forskjell mellom Norwegian og SAS.

- Ser man på hovedstadstriangelet Oslo, Stockholm og København er prisene hos SAS uendret over tid. Mens reisen blir billigere hos Norwegian dersom du bestiller tidligere. Det kan virke som om Norwegian er villig til å kutte prisene vesentlig mer fremover i tid. Dette skyldes trolig lavprismodellen de fører, der en av hovedingrediensene er at billettene koster mindre når man bestiller tidlig, sier han.

Professoren legger merke til at Norwegian kutter «mer aggresivt» i London og Paris frem i tid. Han sier det kan være at Norwegian ser på disse byene som mer typiske turistdestinasjoner.

- Turister bestiller gjerne reisene tidligere. Så når en forretningskunde tenker «Oi, nå må jeg reise til London for et møte om to uker», da har Norwegian skrudd prisene opp, sier Steen.

Han legger til at dette er hans egne spekulasjoner da han ville trenge et større tallmateriale for å konkludere.

Priseksempler:

(Billigste billett på første morgenfly og første retur etter 18.00)

Stockholm
Forskjell: 537,-
Forskjell: 682,-København
Forskjell: 358,-
Forskjell: 469,-Paris
Forskjell: 402,-
Forskjell: 479,-London
Forskjell: 452,-
Forskjell: 700,-

Grunn til dyrere billetter
At Norwegian er billige er ikke overaskende ifølge Svein Erik Søgård. Travelmarket.no en reisesøkemotor som blant annet sammenligner flyprisene til flyselskaper. Hver måned utgir de Norsk Flyprisindeks som viser utviklingen i flyprisene til nordmenns mest populære reisemål.

- Det er en grunn til SAS tar litt ekstra for billettene, da med tanke på situasjonen de er i akkurat nå, sier Søgård.

- Når det gjelder forretningsreiser så vil man gjerne ha lavest mulig reisetid. Da skal man kunne løpe rett inn i flyet en halvtime før avgang. Jeg tror at det er veldig mange forretningsreisende som flyr med SAS, da de har veldig mye inkludert i prisen. Mens de som har fokus på kostnader vil nok velge Norwegian, sier Søgård.

Man må hjem
BI-professor Tor W. Andreassen sier at den gjennomsnittlige forskjellen er mindre ved utreise enn for hjemreise.

- Ved utreise kan prisforskjellen være bestemmende hvem man vil velge. Ved hjemreise er man mer bondefanget. Gitt den høyere gjennomsnittlige pris for hjembilletten for SAS, kan det virke som om SAS i større grad benytter seg av dette: man må hjem og er dermed mindre prisfølsom, sier Andreassen.

- Få forretningsreisende vil være så økonomisk rasjonelle at de vil kjøpe flybilletter som to uavhengige beslutninger med fokus på pris, sier Andreassen.

Instituttleder for markedsføring og professor ved BI, Ragnhild Silkoset, har kommet frem til det samme.

- SAS sin strategi her viser at de for disse billettene gjennomsnittlig har dyrere priser hjem enn ut – og at det for disse prisene var rimeligst å bestille reisen to måneder i forkant. Med andre ord, Norwegian har dyrere hjemreisebilletter for utreisebilletter jo lengre frem i tid reisen er, sier Silkoset.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.