Norwegian klatrer på Forbrukerrådets lite ærefulle topp 10-liste. Etter et år der selskapet blant annet manglet fly og piloter ved inngangen til sommerferien, endte Norwegian på tredjeplass på listen over selskapene forbrukerorganisasjonen får mest spørsmål om.

– Vi må nesten kunne forvente at et flyselskap husker på å skaffe begge deler, sier Randi Flesland og minner om at passasjerene kan har krav på mat og opptil 5000 kroner om flyet ikke går når det skal.

Sommerferiekaos

I løpet av den første uken av skoleferien i fjor var rundt 20.000 flypassasjerer inne på Forbrukerrådets nettsider for å sjekke sine rettigheter.

– Det er syv-åtte ganger flere enn tilsvarende uke året før, og vi er redd mange av disse er frustrerte Norwegian-kunder, sier Flesland i en pressemelding.

Totalt mottok Forbrukerrådet 70.000 spørsmål og 10.000 klager i 2016.

Nesten én prosent av alle spørsmålene til Forbrukerrådet i 2016 dreide seg om Norwegian. Selskapet ble kun slått av elektrokjeden Elkjøp og tv- og bredbåndsleverandøren Canal Digital.

Selskapet Skattelisten suste inn som nykommer på listen etter 2016. Firmaet oppga at man gratis kunne finne ut hva folk betalte i skatt, uten at de fikk greie på det. I etterkant fikk de nyfikne en regning på rundt 1000 kroner.

– Det er selvsagt uholdbart, sier Flesland, som betegner det som ulovlig. Etter en tid kom det prisopplysninger på selskapets nettsider. Folk som foretok søk etter den tid må regne med å betale, opplyser Forbrukerrådet.  

plassering 2016            selskap                             andel 2016                      andel 2015(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.