Bruken av kredittkort blant nordmenn når stadig nye høyder. Samtidig velger flere og flere å betale regningene gjennom såkalt efaktura, der regningen legges rett inn i nettbanken din. Ordningen er oversiktlig og enkel for deg, reklamerer Bankenes Betalingssentral, BBS:

"Alt er ferdig utfylt".

Surprise!
Men en aktør bruker ikke efaktura-ordningen som de andre: Kredittkortselskapene. Det vil si, de gjør jobben for deg, med å fylle inn både KID-nummer, forfallsdato og beløp - akkurat sånn som strømselskapene og telefonselskapene. Men det er en stor forskjell: Beløpet som er fyllt inn er nesten aldri det du faktisk skylder.

"Det eneste du trenger er å bekrefte betalingen", sier reklamen fra BBS.

De som følger rådet også på kredittkortregningen risikerer å få seg en kjempeoverraskelse, når rentene begynner sitt kondissterke løp på det regningen egentlig var på.

Minimumsbeløp
Bakgrunnen for denne praksisen, er regelen om minstebeløp å betale hver måned. De fleste kredittkortselskap krever at du betaler minst tre prosent av det du skylder, men minimum for eksempel 300 kroner. Det er dette minimumsbeløpet som stort sett ligger klar til å bli bekreftet med et tastetrykk - enten regningen er på 300 eller 3.000 kroner.

Kredittkortselskaper lever av at en tilstrekkelig andel av kundene ikke betaler hele eller deler av kredittkortregningene før rentene har begynt å løpe.

 - Til kundens beste
Men Finansnæringens Hovedorganisasjon, FNH, tror ikke kredittkortselskapene har innført praksisen for å tjene mer penger. Tvert om gjøres dette med tanke på kundenes eget beste, tror informasjonsrådgiver Helene Lund i FNH:

- Dette synliggjører kundens mulighet til å betale ned over tid. Og man har full mulighet til å gå inn og endre regningen slik at man betaler mer, sier Lund.

- Ville man ikke hatt de samme mulighetene om regningen i utgangspunktet ble satt til det beløpet man faktisk skyldte?

- Jo, men det ligger jo i kredittkortets natur at det er mange som ønsker å betale ned over tid. Og hvem skal man ta mest hensyn til, de som alltid ønsker å betale alt, spør hun.

Legger man statistikken til grunn, burde svaret være enkelt. I alle fall om man ønsker å la flest mulig slippe bryet med å endre beløpet. Ifølge DnBNor betales nemlig hele 98 prosent av alle kredittkortregninger i sin helhet før rentene begynner å løpe. Med andre ord blir nesten samtlige efaktura-kunder påført ekstra arbeid med å endre beløpet i nettbanken.

Endrer ikke
- Er det aktuelt for dere å endre praksisen, slik at det er de som ønsker å betale mindre enn gjelden som må gå inn og endre beløpet på regningen?

- Nei, vi ser ingen grunn til å endre på dette. Vi ønsker at kunden skal ha et valg, og ønsker ikke å sperre for fleksibiliteten.

- Men kunden vil jo fortsatt ha et valg?

- Jo, men det kommer som jeg sa an på innfallsvinkelen. Hvis det står hele beløpet, så tror gjerne kundene at de betale dette beløpet, sier informasjonsrådgiver i FNH, Helene Lund.

Bruken av efaktura opplever en voldsom vekst, bare fra 2004-2005 ble bruken doblet. I dag benytter 650.000 nordmenn seg av ordningen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.