Et nytt EU-direktiv skal etter planen tre endelig i kraft i september, og i kjølvannet ventes en rekke nye aktører som vil tilby tjenester bankene foreløpig ikke har.

En slik tjeneste er å samle informasjon fra ulike kilder på ett sted – typisk i en app. EU-direktivet PSD2 gjør det mulig, også for selskaper utenfor finansnæringen, å hente informasjon fra for eksempel banker, kortselskaper, forsikringsselskaper og strømselskaper på vegne av sine brukere.

Full oversikt

Det betyr at det kan lages apper der det er mulig å flytte penger, betale regninger og si opp abonnementer på ett sted. Alt må imidlertid skje etter samtykke fra brukeren.

Svenske Tink er et selskap som allerede tilbyr denne typen tjenester i Sverige. De har foreløpig ingen planer om å lansere appen sin i Norge, men den teknologiske plattformen selskapet bruker, er allerede til stede her og kan brukes av norske selskaper som ønsker å tilby slike kontotjenester via app.

Danske Bank og oppstartsselskapet mInvoice har allerede løsninger tilpasset PSD2, og en rekke nye aktører ventes i løpet av året.

Alt dette betyr at norske banker må tenke nytt. Når det nye direktivet trer i kraft, vil de ikke lenger ha monopol på å eie finansopplysninger om kundene.

– Det betyr en stor endring i måten vi jobber på, bankene blir teknologiselskaper i tillegg til å være finansinstitusjoner. Det blir en kamp om å lage de beste brukeropplevelsene for kundene, sier Thomas Nygaard, leder for digitalbank i Sparebank 1-alliansen.

Tror nordmenn flest har mer tillit til banken

DNB forbereder seg også på ny konkurranse, men tror norske banker har et viktig fortrinn.

– Nordmenn flest har tillit til norske banker, og mange foretrekker det de kjenner fra før, spesielt innen noe så viktig som økonomi. Det er nok også en stor del av grunnen til at nye fintech-selskaper ikke har kommet lenger her i Norge, sier Ingjerd Blekeli Spiten, leder for personmarkedet i DNB.

Samtlige norske banker DN har kontaktet planlegger store endringer i sine nett- og mobilbanker i 2019. Med spesielt én fellesnevner.

– Oversikt og kontroll blir veldig viktig fremover. Det blir mange måter å betale på, og digitaliseringen gjør at vi ikke «ser» alle regninger og kostnader på samme måte lenger. For oss blir det derfor viktig å være innovative og tilby nye tjenester vi som bank tradisjonelt ikke har drevet med, sier John Sætre, leder for personmarkedet i Nordea Norge.

De åpner i løpet av året sin digitale lommebok-app for alle, ikke bare bankens egne kunder.

– Nordea Wallet er vår app for å skaffe seg oversikt og kontroll over kortbevegelser og forbruk. Den vil oppgraderes med nye funksjoner fremover og vil kunne brukes av alle, sier Sætre.

DNB er nesten klare med en helt ny mobilbank for sine kunder. Denne er laget med tanke på raskt å kunne legge til ny funksjonalitet og endringer.

– Vi har laget en mer moderne løsning som skal dekke alle hverdagsbehovene på en enkel måte. Å gi kundene kontroll er vår viktigste oppgave, sier Spiten i DNB.

Sbanken har helt siden starten hatt som mål å være en heldigital bank med størst mulig grad av selvbetjening. Nå som alle banker blir mer digitale må de gjøre andre endringer.

– Vi har ligget i forkant av PSD2 og inngått avtaler som gjør det mulig for oss å innføre ny funksjonalitet før direktivet inntrer. I tillegg satser vi på to nye områder, sparing og bedrifter, sier Christoffer Hærnes, digitaldirektør i Sbanken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Eldre sprer mest falske nyheter på Facebook
02:40 Min
Publisert: