Ryanair har ingen planer om å innfri Forbrukerombudets krav om full stans i markedsføringen av sin prisgaranti. Ombudet mener flyselskapet villeder forbrukerne.

– Det norske forbrukerombudet er det eneste i Europa som konsekvent forsvarer høye priser på flyreiser. Vi kommer ikke til å endre noe i vår markedsføring, sier Wilhelm Hamilton til NTB.

Han er sjef for lavprisselskapet Ryanairs nordeuropeiske virksomhet og fnyser av kritikken fra Forbrukerombudet, som mener selskapet driver villedende markedsføring av sin prisgaranti og krever full stans umiddelbart.

Selskapet garanterer de laveste billettprisene på sine ruter og lover å betale det dobbelt av differansen mellom sin pris og en eventuell lavere pris fra et annet selskap.

Begrensninger
Den såkalte prisgarantien forutsetter imidlertid at man bestiller returbillett med Ryanair. Flyavgangene som sammenlignes med Oslo, skjer fra Sandefjord Lufthavn. Ombudet påpeker at det er lovstridig å gi prisgaranti på et produkt man er alene om å tilby.

– Så vidt jeg vet har vi konkurrenter på alle være flyruter, for eksempel til London. Dit er det jo fem selskaper som flyr, sier Hamilton. Han medgir imidlertid at de konkurrerende flygingene til London skjer fra Oslo Lufthavn Gardermoen og ikke Torp i Sandefjord.

Markedsrådet har stilt strenge krav til prisgarantier. De innebærer at selskapet til enhver tid må ha oversikt over konkurrentenes priser slik at man ligger under dette nivået på hvert enkelt produkt.

Ber om dokumentasjon
På bakgrunn av begrensningene i Ryanairs prisgaranti, og at de heller ikke har lagt fram dokumentasjon for alltid å ha de laveste prisene, har Forbrukerombudet konkludert med at prisgarantien er i strid med markedsføringsloven.

– Vi dokumenterer prisnivået hvert år gjennom årsrapportene. Vi kommer ikke til å legge fram noen ytterligere dokumentasjon. Ombudet er velkommen til å besøke vårt nettsted for å sjekke prisene på enkeltruter, sier Hamilton.

Prisgarantier benyttes av stadig flere aktører. Forbrukerombudet har erf#229 for at prisgarantier ofte har sterkt villedende effekt og ser alvorlig på bruken av denne typen markedsføring.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.