– Vi har sendt ut en henvendelse til 5.000 kunder om at de bør skifte ut kortene sine. Det skjer etter det som ser ut som et sikkerhetsbrudd i denne nettbutikken, sier pressesjef Christian Steffensen i Nordea til VG.

Onsdag rykket Nets, en leverandør av digitale betalingstjenester i Norden, ut og ba nærmere 150.000 av deres kunder i Norge og Danmark om å sperre bankkortene sine.

DNB og Nordea bruker imidlertid en annen tjenesteleverandør, Evry, og dermed var ikke deres kunder rammet av Nets' massehenvendelse.

Også DNB bekrefter likevel nå at de har kunder som har handlet i den aktuelle nettbutikken.

– Vi har hatt noen få svindelsaker knyttet til det aktuelle nettstedet og håndterer det på vanlig måte. Det oppdages av våre systemer, og vi ringer opp kunden, sier informasjonsrådgiver Andreas Nyheim.

De har imidlertid ikke sendt ut noen massehenvendelse og understreker at kundene i banken ikke er rammet av Nets' massehenvendelse. (©NTB)

Anbefalt av DNTV: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

15 biler - én vinner
Dagens Næringsliv kårer Årets firmabil 2016. Her er vinneren.
01:36
Publisert: