– Vi synes dette har tatt helt overhånd, sier fagdirektør Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet om de nye trendene for boligprofilering.

– Vi er litt usikre på hvor begeistret boligkjøpere er for all den voldsomme markedsføringen. De går fra visning til visning og ser de samme møblene stablet i annenhver leilighet, legger han til.

Han frykter det skal svekke kjøpernes kritiske sans på visning, at de ikke skal legge merke til de stygge radiatorrørene som kommer opp av gulvet på grunn av designstolen foran eller hakkene i parketten på grunn av det lekre flossteppet.

– Vi er veldig kritiske til at eiendomsmeglerne har pushet på denne stylingbransjen. Vi ser de mest fantastiske påstander om hvor mange hundre tusen kroner mer folk angivelig skal ha betalt for boligen fordi den var stylet. Da tenker vi «stakkars kjøper».

 

Tilstandsrapport
Forbrukerrådet har i årevis krevd mer fakta om selve boligen ved salg. Tall fra forsikringsselskapene som selger eierskifteforsikringer viser at hvert fjerde-femte salg ender i konflikt . Et alarmerende høyt tall mener Forbrukerrådet.

Fra 2015 vil imidlertid også Eiendomsmeglerforetakenes Forening (EFF) gå inn for å kreve tilstandsrapport på boliger som skal selges.

– Det kan være til veldig god hjelp for boligkjøpere og kan gjøre at boligeiere som har drevet godt og systematisk vedlikehold og kan dokumentere kvalitet, oppnår bedre pris enn de som selger renoveringsobjekter med et påstrøk av maling og lekker styling, sier Bartholdsen.

«Bør vise nøkternhet»
Også styreleder Tormod Boldvik i Norges Eiendomsmeglerforbund mener det er grunn til å holde litt igjen på kundens lommebok.

– Vi som meglere bør vise en viss nøkternhet i forhold til hvor mye kunden skal bruke på staffasje. Jeg tror det er en fare for at man bruker mye penger som man egentlig ikke hadde trengt å bruke, sier han.

Han tror også store og fancy prospekter kan være penger ut av vinduet i et marked der det meste av informasjon hentes inn via nettannonser.

– Jeg tror veldig på at man skal være nøye når man gjør boligen klar for salg. Man skal sørge for at det er rent og pent og ryddig og fremstår på en skikkelig måte. Men for de aller fleste er det ikke behov for spesielle tiltak eller å bruke store kostnader for å pynte eiendommen ekstra til salg, sier Boldvik.

Les også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.