I løpet av årets første seks måneder har Forbrukerrådet mottatt 2.963 henvendelser på husleieforhold. De siste tre årene har klager forbundet med husleie vært nummer to på klagelisten til Forbrukerrådet.

- Vi vet ikke helt hvor mange av henvendelsene som er klager, men det vi kan si helt sikkert er at husleie er et stort problem, og at det er mange som får problemer med dette, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.
Kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

- Når det gjelder husleie, er det ofte privatpersoner som er verstingene. Problemet er at kontrakter gjerne ikke blir gjort slik de bør gjøres, og da oppstår det ofte problemer, fortsetter hun.

Tall fra Uteleiemeglerens statistikker viser at stadig flere privatpersoner kaster seg inn på leiemarkedet i byene, og de siste årene har det vært en økning i henvendelser til Forbrukerrådet, men Skogly vil si sikkert hvor mange av henvendelsene som er klager. Ifølge Forbrukerrådet er 70 prosent av enhetene på utleiemarkedet eid av privatpersoner.

Skogly tror problemene først og fremst oppstår på grunn av kunnskapsløshet, og at få går inn for å lure leietaker.

Følger ikke loven
- At Forbrukerrådet får inn mange klager i forbindelse med dette er ikke noen overraskelse, sier kommunikasjonssjef Nikolaos Farmakis i Utleiemegleren.

Han peker på at han ikke tror antallet klager vil gå ned til tross for at leieprisene har sunket den siste tiden. Fra august til september sank prisene i Oslo med 2,2 prosent i Oslo også prisene i Bergen sank, viser statistikk fra Utleiemegleren. Farmakis legger også til at det blir stadig flere ledige enheter på markedet i byene.

På landsbasis sank leieprisene på en ettromsleilighet med 3,3 prosent fra august til september.

Unntaket var Trondheim der prisen på en toroms leilighet økte med 2,2 prosent i forhold til august.

- Disse problemene oppstår ikke på grunn av et presset marked, men fordi folk ikke følger loven. Vi har en grundig og god lov, som ingen følger, sier han.

Han tror Forbrukerrådet vil se stadig flere klager i årene som kommer, fordi det de siste årene har vært meget populært å investere i utleieboliger på grunn av stigende boligpriser.

- Antallet klager på husleieforhold vil absolutt øke i årene som kommer, sier Farmakis.

Depositumskonto er viktigst
Den vanligste årsaken til klagene Forbrukerrådet mottar er uenighet rundt depositum, gjerne fordi utleier ikke har opprettet en offisiell depositumskonto, men kun bruker en vanlig konto i utleiers navn. Skogly understreker at denne praksisen er ulovlig.

- Mange leieforhold dannes mellom to amatører, altså to privatpersoner og da er det klart at dette kan føre til problemer, sier Skogly.

Hun opplyser imidlertid også om at de fleste slike konflikter kan unngås ved bruk av en god vanntett kontrakt.

Forbrukerrådet kan imidlertid ikke tvinge en av partene til noe, kun gi råd ved behov.

Les mer om boliger:
Markedets dyreste leilighet: Vil ha 184.000 kroner per kvadratmeter

- Tre smarte kjøp i dagens boligmarked (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.