Den norske betalingsappen Vipps har gjort overføring av penger mellom personer og betaling på nettbutikker både enklere og raskere. Å «vippse» er noe de aller fleste har et forhold til, og det er spesielt populært blant unge brukere under 30 år.

– Jeg brukte Vipps i går, da jeg betalte en kompis, sier Knut-Erik Kjøge (25).

Kameraten Espen Rice (25) brukte appen for én uke siden, da noen venner skulle ta et oppgjør og fordele kostnader. Han er spent på når Vipps blir mulig å bruke på en helgetur til utlandet, enten i butikkene eller for å overføre penger med personer i naboland.

– Både familien og jeg reiser mye, så det hadde vært bra hvis Vipps fungerte internasjonalt. De reiser i jobb, og jeg drar på ferie. Og snart skal jeg «hjem» til USA, sier Rice.

Teknologien er klar om ett års tid, men norske bankkunder holdes utenfor – i hvert fall i starten.

Bruker 500 millioner – uten DNB

Tidligere i år ble det kjent at seks nordiske banker og finansselskaper – blant annet Nordea, Handelsbanken og Danske Bank – går i partnerskap med kredittkortleverandøren Mastercard om å lage en helt ny infrastruktur for straksbetaling. Også over landegrensene.

Denne uken melder aktørene at de er enige om å investere et stort beløp – anslagsvis mer enn 500 millioner kroner – på den nye betalingsteknologien. Målet er at de første betalingene skal gå gjennom systemet tidlig i 2021.

Teknologien skal i første omgang brukes av Vipps’ nordiske konkurrenter: Mobilepay i Danmark og Finland, og Swish i Sverige.

Administrerende direktør Lars Sjögren i det svensk-danske teknologiselskapet P27 er ansvarlig for å levere teknologien.

– Det blir første gang i verdenshistorien at man kan gjøre en straksbetaling over landegrensene. Også i ulike valutaer, sier Sjögren.

P27 har i en oppstartsfase også samarbeidet med DNB, men tidligere i år trakk banken seg.

– Vi lager en infrastruktur som kan fungere for alle bankene i Norden ved inngangen til 2021. Dessverre har ikke DNB ønsket å bli med. Jeg synes det er synd – både for norske bankkunder og teknologimiljøet.

– Har dere forsøkt å få med en annen norsk bank – eller Vipps – på eiersiden?

– Primært har vi ønsket å få med de største nordiske bankene, og alle unntatt DNB er med. Nå går vi videre uten dem, og håper å lansere i Norge senere, sier Sjögren.

P27 prøver samtidig å få en godkjennelse fra Norges Bank til å utvikle betalingsløsninger på egen hånd.

Vipps sier tja

DNB var med i startfasen, og informasjonsdirektør Even Westerveld sier om prosjektet:

– Bakgrunnen var at de nasjonale betalingssystemene i Norden har hatt behov for modernisering av ulik art, og vi ønsket å se på muligheten for å jobbe seg sammen mot en felles løsning.

DNB mente det var krevende å finne en løsning som ga stor nok gevinst for norske banker, sammenlignet med investeringene som var nødvendig.

DNBs informasjonssjef Even Westerveld sier teknologien ikke gir nok fremskritt for norske banker, sammenlignet med kostnadene.
DNBs informasjonssjef Even Westerveld sier teknologien ikke gir nok fremskritt for norske banker, sammenlignet med kostnadene. (Foto: Nicklas Knudsen)

– DNB har derfor valgt ikke å være med videre, sier Westerveld.

Vipps var tidligere eid av DNB alene – men senere er eierskapet fordelt på over 100 banker i Norge og fusjonert med teknologiselskapene Bankaxept og BankID.

Vipps’ informasjonssjef Hanne Kjærnes sier de i utgangspunktet er åpen for å ta i bruk den nye teknologien.

– Vi ønsker å benytte den infrastrukturen som er både mest kostnadseffektiv og brukervennlig når «samsnakk» på tvers av landegrenser blir aktuelt, sier hun, og legger til:

– P27 kan være en tilbyder som vi vurderer for de landene som løsningen er tilgjengelig i.

Et eierskap i P27 er likevel uaktuelt.

– Fordi P27 er et banksamarbeid, er det opp til bankene om de er med eller ikke.

Teknologisk kappløp

P27 synes i motsetning til DNB at deres teknologi vil gi betydelige økonomiske gevinster.

– Betalinger skal skje øyeblikkelig, til en dramatisk lavere kostnad og med større sikkerhet og stabilitet enn dagens teknologi, sier Sjögren.

På Grünerløkka i Oslo er de to vennene undrende til om personvernet blir ivaretatt.

– Jeg er litt skeptisk til at alt skal foregå på mobilen. Men for de fleste er det vel et spørsmål om hvor enkelt det blir å betale på den måten. Da tror jeg folk bruker det uansett, sier Kjøge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.