Kristiansund: Diskret skal ingen kunne hevde at bilen er. Men så er den også den eneste i verden. Dette er Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell prototype.

Da Mercedes' AMG-avdeling presenterte den nye superbilen SLS AMG i Frankfurt, ble det også sagt at den skulle komme i elektrisk versjon. Nå er prototypen laget, og AMG har valgt den eksotiske Atlanterhavsveien mellom Kristiansund og Molde som scene for å la en liten gruppe utvalgte motorjournalister prøve vidunderet.

Når AMG tar fatt i noe, så kan man ikke annet enn å glede seg til resultatet. Vi har før kjørt endel AMG-modeller, og vært like blide etter hver tur. Dette er folk som kan motor.

Store bilder:

Derfor er det med en ekstra grad av spenning, bokstavelig talt, man setter seg inn i den elektriske utgaven av AMGs første egenutviklede modell noensinne.

Fire motorer
Vi kjørte den bensindrevne drømmebilen tidligere i vår, og vet hva den er i stand til å prestere. Kan AMG greie det samme med en symaskinmotor under panseret?

Vel, for det første er det ikke noen symaskinmotor, men faktisk til sammen fire motorer i bilen. Ikke sitter de under panseret heller. Mercedesen har en motor for hvert hjul, og blir dermed også firehjulsdreven. Motorene jobber i prinsippet uavhengig av hverandre, noe som gir den muligheter som kun begrenses av fantasien. Med riktig programmering vil man kunne snu på en femtiøring, bokstavelig talt.

 

Superrask
Med strak høyrefot nedover Kvernberget flystripe i Kristiansund, går det stille, men raskt. Veldig raskt.

Den elektriske bilen gjør null til 100 km/t på omkring fire sekunder. Det er litt saktere enn bensinmodellen, men her går det hele nesten lydløst - i skarp kontrast til bensinmodellens voldsomme, men deilige V8-lyd.

Denne gangen er det eneste vi hører, bred gummi mot ru asfalt, samt lyden av spinnende hjul når gummien mister grepet. Altså en svært så anderledes AMG-opplevelse.

Bilen er en del tyngre enn sin bensinbror, og veier i overkant av to tonn. Tre batterier veier mye, men med fornuftlig plassering; ett foran, ett under, og ett bak setene, gir det allikevel bilen en finfin balanse og en vektfordeling på 46 prosent foran og 54 prosent bak. Når bilen har en motor for hvert hjul - og dermed permanent firehjulsdrift - gir det ekstreme og morsomme kjøreegenskaper.

 

Komfortabel
På normale norske veier fungerer det som hvilken som helst annen superbil. Man sitter på en bombe, uten å høre det, for ved akselerasjon presses kroppen tilbake i setet, og hendene på rattet må klamre seg fast, mens ørene får hvile, akkurat som kroppen i veltilpassede sportsseter, paradoksalt nok manuelt, og ikke elektrisk justerbare.

Bagasjeplassen lider forresten ikke av elektrifiseringen av bilen, men skal omtrent være identisk med bensinmodellens bagasjerom.

Utvendig er det ikke så mye som skiller bilen fra en vanlig SLS, med unntak av noen E-cell-logoer, og selvfølgelig den ikke helt diskrete lakken. Interiøret derimot er noe for seg selv i denne bilen. De runde instrumentklokkene oser av hi-tech, med sine fargesjatteringer og det er selve skalaen som går rundt på speedometeret, ikke nåla. Fikst.

 

Girspaken er skiftet ut til fordel for tre knapper, framover, bakover eller parkert. Enkelt og greit. I den vanlige versjonen kan man velge kjøreprogram etter hvor sportslig man vil sette opp bilen. I den elektriske utgaven er det de samme valgene, men der velger man mer hvor lenge batteriene skal vare, samt maksfarten og gassresponsen på bilen.

Prototypen av E-cell-bilen regenerere ikke bremsekraft på samme måte som vanlige elbiler. Hvor mye motoren skal bremse, og dermed regenerere energi, velges ved hjelp av girhendlene bak rattet, som naturlig nok ikke har den vante funksjonen, ettersom det kun er et gir i bilen.

I produksjon?
Mercedes har visstnok ennå ikke besluttet om modellen vil komme i produksjon, men om det blir slik vil den komme omkring 2013, sies det.

Bilen går rett i strupen på konkurrenten fra Ingolstadt Audis e-tron.

 

- Det er tilfredsstillende å gi Audi E-tron en på trynet, sier Jan Feustel, senior manager for avansert teknologi i AMG.

Han innrømmer at den største utfordringen med en elbil av denne typen er rekkevidden. Prototypen har en beregnet rekkevidde på rundt 150 kilometer, men Feustel sier at hvis bilen kommer i produksjon, skal den ihvertfall ha en rekkevidde på 200 kilometer, helst mer.

- Nå har vi vist hva vi kan, nå får energileverandørene og batteriprodusentene vise sitt, sier Feustel til DN.no.

 

Ingen E-Rev
Han avviser også at såkalte "range extendere" har noen fremtid hos AMG. Dette er elektriske biler som har en motor som kan lade batteriene underveis.

- Det ville blitt helt feil, hva slags motor skulle man da ha, og hvilken lyd skulle den gi? spør Feustel tilbake.

Lydmessig leverer SLS AMG nemlig som Mercedes' slagord; "Das beste oder nichts", i form av den fabelaktige V8-lyden i SLS AMG, og den totale stillheten i den elektriske broren.

En ting som blir klart etter en slik prøvetur er ihvertfall at fremtidens biler slett ikke trenger bli kjedelige. Når til og med AMG satser på en grønn fremtid, da har vi kommet en langt i riktig retning.

Ja, jeg vet det finnes en "super-elbil" i Tesla Roadster, men det blir som å sammenligne SLS AMG med Lotus Elise. Og det er det ingen som gjør.

Her kan du se video fra DN.nos prøvekjøring av den "ordinære" SLS AMG:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.