Det finnes mange av dem som skifter bil like ofte som de drar til skredderen for å snu skjortesnippen. De som liker å følge med, og liker å vise det. Spesielt mange av dem er det i klassen for store suver med pris godt over millionen. Her skifter moten fort.

Porsche Cayenne er bare så 2012, alt fra BMW og Audi er altfor gammelt. Mercedes ML har gått i Volvo-fella, med firesylindret motor kan den nær sagt kjøpes av hvemsomhelst, så billig har den blitt. Hybrid fra Lexus er ikke vits å nevne en gang. Dette er en bilklasse der man må følge med for til enhver tid å ha den riktige bilen.

2013 er utvilsomt Range Roverens år i Holmenkollen og de omkringliggende dalfører.

Det finnes i hvert fall 420 tungtveiende grunner til det. Det er nemlig antallet kilo de britiske ingeniørene har klart å slanke vekk fra forrige generasjon. Den er fremdeles en ruvende bil med fem meters lengde, men med ny kropp og sjel av aluminium, veier den nå inn på drøye 2,1 tonn, og det er lenge siden Range Rover så slike tall på vekten.

Hvem hadde trodd for to år siden at fjerde generasjon Range Rover skulle kunne klare seg med et forbruk på latterlige 0,75 liter på mila? CO2-utslippet er på linje med en noen år gammel Passat. For ikke mange år siden prøvde Greenpeace å stenge Land Rover-fabrikken ettersom de produserte slike vederstyggeligheter som de gjorde, men nå burde de vurdere Roveren som nytt landgående slagskip. Med 30 centimeter bakkekl#229 og en vadedybde på nesten meteren, så er den nær sagt også havgående.

Selv med tung høyrefot, kan man reelt kjøre godt under literen på mila, og det er oppsiktsvekkende.

Den nye treliters diesel-V6-eren, er ikke bare gjerrig, men også litt av en kraftpakke. Dreiemomentet på hele 600 Nm kommer ved 2000 omdreininger. Den er faktisk ikke mye dårligere enn V8-dieselen på 4,4-liter som fortsatt tilbys i Range Rover. Effekten er ikke overveldende mye bedre, og selv vår "basisversjon" gjør null til 100 km/t under åtte sekunder. Innsparelsen på 300.000 kroner kan brukes til å øke mengden av skinn og treverk og annet jåleri. Over 200.000 kroner ville gått rett til staten. Glem heller ikke de millionene av kroner du sparer hver gang du må fylle drivstoff.

Enkelte hevder Mercedes Geländewagen er det eneste riktige, men dette er antakelig de samme som syns en god porsjon surkål og noen feite wurzter er saliggjørende for kropp og sjel.

Les også: Verdens beste bil

Range Rover er adskillig lettere, enklere å fordøye og ikke så lett å bli lei. Den er like god i terrenget, og kan kjøre i ring rundt G-Wagen på asfaltveier.

Komforten er en limousin verdig, og søstermerket Jaguar burde virkelig føle Range Rover puste sine luksusbiler i nakken, for dette er noe av det beste man får på denne siden av to millioner kroner. Den elektronisk styrte luftfjæringen gir en ny dimensjon til fjæringskomfort, og elendig norsk asfalt har aldri føltes bedre, både i lave og høye hastigheter. Likevel går det ikke ut over svingkjøringen. Bemerkelsesverdig, når det fremdeles er så mye pondus å drasse på.

At den kan veie så lite som 2,1 tonn er nesten et under. Bare de store, superbehagelige setene som selvfølgelig kan varmes, kjøles, justeres og gir massasje, skulle man tro veide noen hundre kilo hver. Resten av interiøret oser av kvalitet og finesse. Utsikten er upåklagelig der man sitter på høyde med arbeidsfolk som fraktes i busser.

Jada, du får en Cayenne med kanskje verdens beste dieselmotor og en uovertruffen sporty veifølelse til samme pris, men den når ikke opp til knebuksene når man sammenligner stil, og heller ikke komfort. Det er bare historieløse og ubehøvlede nyrike som foretrekker slikt fremfor den adelige elegansen man her får med på kjøpet.

Den nye Range Rover er et imponerende stykke arbeid, og fremviser en allsidighet få andre biler kan matche. Den er en superkomfortabel luksusbil på linje med Mercedes S-klasse, og samtidig innehar den terrengegenskaper som ikke ville gjort seg bort i selskap med en Land Cruiser.

Den eneste lille bekymringen som lurer bak alt skrytet, er at med så mye britisk elektronikk er det før eller siden nødt til å gå galt.



Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.