Marc Jacobs, Calvin Klein og Miuccia Prada har én ting til felles unntatt en stjerne på motehimmelen: De har en mindre kjent partner på toppledernivå, skriver business.dk.

Ideen er ifølge arbeidspsykolog Birgit Jung å unngå at kreative ideer forsvinner på grunn av økonomi.

Ny forskning viser nemlig at det er smart å få ledere på toppen som tenker irrasjonelt - og kreativt. Rasjonell tenkning har en tendens til å drepe kreativiteten, viser forskningen.

Må tenke med begge hjernehalvdeler
Toppsjefens rasjonelle tankegang smitter over på virksomhetskulturen, og det kan derfor være vanskelig for medarbeiderne å finne en måte å utvikle kreative, innovative ideer som springer ut av den høyre hjernehalvdelen.

Problemet er ifølge Birgit Jung at flere selskaper ligger etter når det gjelder å kombinere personer på toppledernivå som tenker med både høyre og venstre hjernehalvdel.

- I krisetider betyr det at mange innovasjonstiltak og gode ideer strander fordi de tradisjonelle sjefene typisk vurderer et prosjekts levedyktighet med de rasjonelle brillene på, sier hun til Business.dk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.