En av tre rederier opplever kapitaltilgangen som meget stram.

Det fremgår av Rederiforbundets konjunkturundersøkelse 2016, lagt frem tirsdag.

«Forventningene til utviklingen i kapitalmarkedet gjennom 2016 er negative. Knapt noen rederier forventer bedring og 55 prosent forventer ytterligere forverring», heter det i rapporten.

Administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet sier at de store shippingbankene, som Nordea og DNB, nå generelt opptatt av å håndtere den porteføljen de har av eksisterende lån.

- Hovedtema nå er refinansiering av lån for rederier som har problemer med kontantstrømmen. Tilgang på kapital, i hvert fall for selskaper innen offshore, handler om mulighet til å endre avdragsprofilen slik at kontantstrømmen belastes minst mulig i den vanskelige markedssituasjonen de er i nå, sier han til TDN Finans.

Rederiforbundet ser at mange selskaper har problemer med å håndtere denne situasjonen og får ikke til refinansieringsløsninger.

-Vi må være forberedt på at det skjer restruktureringer på bedriftssiden, at det blir konkurser eller at selskapene slår seg sammen. Og vi må også være forberedt på at vi får restrukturering på eiersiden, fordi eksisterende eiere ikke makter å bidra med den nødvendige kapitalen for videre drift, sier Henriksen.

Henriksen sier at det er vanskelig å kommentere spesifikt på om de ser noen aktører som vil inn i dette markedet, men de vet at det er oppkjøpsfond som ser muligheter i dette markedet.

Nedbemanningen i rederinæringen ventes avta i 2016, ifølge rederiene. Totalt ventes det at rundt 4.300 ansatte vil bli permittert eller oppsagt, mot 7.300 i 2015.

«Særlig innen offshore service ser mye av nedbemanningen ut til å være gjennomført allerede. 3.150 jobber forsvant i 2015, mens rederiene forventer at 1.200 jobber blir borte i 2016. Offshoreentreprenørene sto for 50 prosent av nedbemanningene i 2015. Andel forventes å øke til 60 prosent i 2016», heter det i rapporten.

-Hoveddelen av nedbemanningen kommer innen offshore, der har omslaget vært kraftigst og effekten er størst. Resten vil i all hovedsak være relatert til rigger og landadministrasjoner, sier Henriksen.

Les også:
Saudi-Arabia har mistet viktige markedsandeler i oljemarkedet

Ber ingeniører snu ryggen til oljebransjen

Se DNtv:
Passasjerer får forlate kapret fly
Mannen som kapret et EgyptAir-fly og tvang det ned på Kypros, ble senere pågrepet. Ingen gisler skal ha blitt skadd i hendelsen.
00:60
Publisert:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.