I påsken neste år tar Frithjof og Janne Øverdal fra Stavanger med seg barn og barnebarn på en ukes cruise i Karibien kombinert med en uke i Florida. Feriebudsjett: 350.000 kroner.

- Jeg fyller snart 60 år. Vi ser på en slik reise som en fin anledning til å være alle samlet på cruise og gi barn og barnebarn en ny opplevelse som de selv ikke har mulighet til å prioritere i den fasen de er i livet, sier Frithjof Øverdal.

- Ettersom det er en spesiell anledning, har vi leid juniorsuiter ved siden av hverandre på cruiseskipet. Å bo bra på ferie er viktig for oss, legger han til.

Den siste uken i Florida har barna leid et hus sammen, mens ekteparet Øverdal reiser rundt på et par hoteller i Key West og Miami.

- Vi reiser mye generelt, selv om vi har hytte på Sørlandet, sier Øverdal.

- Skal ha det beste

Stadig flere gjør som familien Øverdal og svir av hundretusener - opp mot millionen - på én enkelt feriereise. Det bekrefter Australiareiser/Fijireiser og BeCuriou på Tjuvholmen, som skreddersyr spektakulære luksusreiser til nordmenn.

Frithjof og Janne Øverdal. Bildet ble tatt i 2010 på cruise med RCCL da de var innom Tulum, Mexico.
Frithjof og Janne Øverdal. Bildet ble tatt i 2010 på cruise med RCCL da de var innom Tulum, Mexico. (Foto: Privat)
 

- Det er ikke lenger uvanlig at folk sier «Vi har 500.000. Hva slags ferie kan vi få for det?» sier reisekonsulent Susanne Larsson i Fijireiser, som har Stillehavet som spesialitet.

Hun forteller at reisebudsjettene blir større og større. I år har Fijireiser flere bestillinger over en halv million for par eller familier, noe som var utenkelig for bare få år siden.

- Dette er kunder som vet hva de vil, hvor de vil og som vil ha 100 prosent skreddersøm. De er ute etter en unik opplevelse, og penger er ikke det viktigste, sier Larsson.

Salgsdirektør Martin Dahl Jespersen i Australiareiser er enig:

- Vi har langt flere bestillinger over en kvart million kroner nå enn tidligere. Hovedgruppen er par i femtiårene som ønsker det beste av det beste. De vil bo på eksklusive resorts tett på den australske naturen og fly business tur/retur. Prisen spiller ingen rolle, sier han.

- I dag skal det mye til før et reisemål anses som eksklusivt, siden alt er så tilgjengelig. Våre kunder vil ha det lille ekstra, og de vil helst ikke møte naboen på stranden, supplerer Susanne Larsson.

Titusener per natt

Prislappen på en natt på et resort kan ligge på flere titalls tusen kroner natten. På The Brando Island i Stillehavet, som er Marlon Brandos egen øy og nå drives som resort av hans sønn, må man punge ut med 30.000 kroner natten for to. Leonardo di Caprio har blant annet vært gjest på dette resortet.

Selv om «alt» i dag kan bookes på nett, har Larsson i Fijireiser inntrykk av at folk med god råd og en presset hverdag i større grad enn før setter bort reiseplanleggingen til spesialister.

- Jo bedre råd vi har, desto flere tjenester kjøper vi, sier hun.

Martin Dahl Jespersen og Susanne Larsson i Australiareiser/Fijireiser.
Martin Dahl Jespersen og Susanne Larsson i Australiareiser/Fijireiser. (Foto: Mikaela Berg)
 

Australiareiser/Fijireiser i Skandinavia hadde ifjor en omsetning på 150 millioner kroner, og så langt i år har det en omsetningsvekst på 20 prosent. I Norge alene er omsetningen på 50 millioner.

- Vi ser at veksten kommer fra flere store ordrer, hvor kunden ikke spør om pris, men er ute etter unike eksklusive opplevelser og overnattingssteder, sier salgsdirektør Martin Dahl Jespersen.

- Gjør det ikke som «showoff»

BeCuriou på Tjuvholmen omsatte for 24 millioner ifjor, da det tredoblet omsetningen. Så langt i år har selskapet, som ble startet av Edward Wendel og noen kolleger i 2013, en vekst på 40 prosent.

- Utgangspunktet var egne opplevelser som storforbruker hos reisebyråer i bedrifts- og privatsammenheng. Vi skal differensiere oss innen personlig service, kompetanse og priser som konkurrerer med nettpriser, sier Wendel.

- Det er mer enn 100.000 dollarmillionærer i Norge, så jeg er ikke overrasket over den utviklingen vi nå ser, sier han til DN.

Til ham kommer ledere, bedriftseiere og andre høyinntektsgrupper og formuende som skal ha en unik ferieopplevelse.

- Ikke et vondt ord om charterreiser, men den kundegruppen vi henvender oss til er på jakt etter noe ganske annet. Ofte vil de oppleve noe autentisk, og de vil heller ikke reise dit alle andre reiser og gå i kø bak en guide, sier Edward Wendel.

Hos BeCuriou koster den billigste feriereisen 70.000 kroner. Oppad er det ingen grense.

- Ferien kan koste flere millioner, sier Wendel.

Selv om feriereisende kan svi av millioner på en ferietur, er det ikke denne gruppen som er opptatt av å «flashe» rikdommen sin, har han inntrykk av.

- De er opptatt av diskresjon. De bruker mye penger, men gjør det ikke som «showoff». Dette dreier seg ofte om folk som jobber svært mye og har travle dager, derfor tror jeg de bruker så mye penger på en ferie for å lime sammen familien og skape bånd i en hektisk hverdag, sier han.

- Alltid noen som blir provosert

Antropolog og trendforsker Gunn-Helen Øye sammenligner ekstremt dyre luksusreiser med Hermés-vesker:

- Det handler om klassetilhørighet, om å skaffe seg noe som andre ikke har tilgang til. Svært høye priser utestenger andre grupper, det blir som å være medlem av en lukket, eksklusiv klubb, sier hun.

I en tid der lavprisflyselskaper flyr til Karibia, og eksotiske reisemål som Maldivene og Seychellene aldri har vært mer tilgjengelig for «massene», skal det noe til for å skille seg ut.

- De som bruker opp mot en million kroner på en feriereise er ikke interessert i å møte naboen ved bassenget. Det handler om å markere økonomisk og sosial kapital og om å markere avstand til andre grupper, sier hun.

- Er det mer akseptert enn før å bruke mye penger på luksus i Norge?

- Janteloven lever fortsatt, så det er alltid noen som blir provosert over hva andre bruker pengene sine på. Men dette segmentet bruker ikke nødvendigvis en større andel av det de tjener på feriereiser enn vanlige folk, sier trendforskeren.

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcasten om at penger er gratis: Rentenivået er unormalt lavt, og økonomene har ikke filla peiling på hvorfor. DNs utgavesjef Terje Erikstad og makrojournalist Einar Takla diskuterer med finansjournalist Marte Ramuz Eriksen hva som skal til for å få Øystein Olsen og andre sentralbanksjefer i zen.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

More is more
Mercedes fjerner taket på superbilen AMG GT, og trimmer den samtidig.
00:52
Publisert:

Sjekk den nye, spreke suven fra BMW
BMW fyller x-rekken med ny modell.
00:55
Publisert: