En håndfull av de største alpinanleggene investerer godt over en halv milliard kroner foran vintersesongen. Særlig bruker de penger på flere snøkanoner for å sikre at det er nok snø i bakkene etter en fjorårssesong med store snøutfordringer.

Rekordsesong

Forrige sesong solgte de norske alpinanleggene heiskort for rekordhøye 1140 millioner kroner, som er 4,5 prosent mer enn året før.

Oslo Vinterpark, det vil si alpinanlegget på Tryvann, økte inntektene med 12 prosent til 83 millioner kroner og leverte et overskudd før skatt på åtte millioner. Foran kommende vinter har selskapet, som eies av Jan Chr. Sundt (69) og Thor Johan Furuholmen (44), investert 26 millioner kroner i nye snøkanoner.

– Vi hadde en rekordsesong i fjor med 230.000 dagsbesøkende. Og skal vi ha et godt grunnlag for ytterligere vekst med utfordringene vi har i lavlandet med relativt korte kuldeperioder, må vi sikre at vi kan produsere nok snø. Vi dobler nå produksjonskapasiteten slik at vi kan produsere 50.000 kubikkmeter snø per dag, sier Espen Bengston, daglig leder i Oslo Vinterpark på Tryvann.

– Og dere viderefører prisstrategien dere innførte i 2015 da dere satte ned sesongkortprisen med 44 prosent?

– Ja, og det har vært en ubetinget suksess. Det er en viktig årsak til at vi kan investere som vi gjør foran vinteren, sier Bengston.

Rekordinvesteringer på Voss

Anna Bryn, daglig leder for Voss Resort Fjellheisar, mener årets storinvestering på 30 millioner kroner i snøproduksjon er den største enkeltsatsingen noen gang på Vestlandet.

– Været svinger jo mye fra år til år fra nærmest å snø ned til veldig lite, og nå sikrer vi at vi vil ha snø i bakkene uansett hva som måtte komme ovenfra, sier hun.

I tillegg kommer det flomlys i familiekretsen på 4,2 kilometer fra toppen og ned.

Om kort tid vil trolig heisselskapet, som eies 50/50 av brødrene Kristian og Roger Adolfsen og lokale investorer, annonsere bygging av ny gondol direkte fra togstasjonen opp i fjellet. Endelig investeringsbeløp er ikke helt klart, men tidligere anslag har vært på 240 millioner kroner, inkludert restaurant på toppen.

– Jeg kan ikke si så mye om det utover at en slik gondol selvfølgelig vil bety mye for Voss både sommer og vinter, sier Bryn.

Mot ny rekord?

Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening, sier det for de aller fleste anleggene er avgjørende å kunne produsere egen snø.

– Det er egentlig ganske enkelt. Uten snø overlever du ikke. Så har vi også sett en klar utvikling i retning av lengre sesong. Man åpner gjerne første helgen i november og ønsker at snøen skal ligge til godt ut i mai. Da blir man nødt til å investere i snøproduksjon og teknologiutviklingen er nå kommet så langt at man til og med kan produsere snø i varmegrader, sier hun.

– Er det mulig å si noe vettugt om forventningene foran vinteren?

– Nå har vi hatt tre sesonger på rad med rekordhøyt heiskortsalg. Og i fjor ble det rekord selv om det var rekordlite snø over store deler av Sør-Norge. Det gir oss troen på at det er et grunnleggende godt alpinmarked og at folk veldig gjerne vil kjøre på ski dersom det bare er snø i bakkene. Og det er ekstra gledelig å se at det nå foretas så store investeringer i både små og store anlegg landet rundt. Det er helt umulig å forskuttere at vi får nok en rekordvinter, men jeg ser lokale værprofeter snakker om mye rognebær og en kald og ganske kort sommer som visstnok indikerer en lang og kald vinter. Jeg håper de har rett. For min del behøver ikke sommeren komme før langt ute i mai neste år, sier Clausen. (Vilkår)

Stjernearkitekt har laget Lego sitt nye hus
Midt i en nedbemanningsprosess åpner Lego et spektakulært opplevelsessenter i Danmark.
01:41
Publisert: