Da koronapandemien brøt ut i mars i fjor, ble alle utenlandsreiser kansellert. Det innebar at kundene kunne kreve tilbake alt de hadde betalt for reisene.

Ettersom pakkereiseselskapene hadde betalt videre en betydelig andel av kundenes penger til hoteller og flyselskaper, fikk mange av dem problemer med å refundere kundene. Stortinget innførte derfor en støtteordning på inntil 500 millioner kroner for reiser som ble kansellert i tidsrommet 14. mars til 14. juni.

Pakkereiseselskapene ble samtidig oppfordret til å få kundene til å utsette reisene til våren 2021.

Nå er også de fleste av disse utsatte reisene kansellert på grunn av koronapandemien. Men nå er det ingen støtteordning som kan hjelpe selskapene med refusjonene.

Kom ikke til enighet

Pakkereiseselskapene med hovedorganisasjonen Virke i spissen har prøvd å få opposisjonen på Stortinget til å gjeninnføre ordningen fra i fjor ettersom det fortsatt var 300 millioner kroner igjen av potten på 500 millioner.

Det klarte de ikke. Et forslag om dette fikk tirsdag kun støtte fra Frp og Sp.

Astrid Bergmål i Virke fortviler over at opposisjonen på Stortinget ikke klarte å bli enig om en ny krisepakke for pakkereiseselskapene tirsdag.
Astrid Bergmål i Virke fortviler over at opposisjonen på Stortinget ikke klarte å bli enig om en ny krisepakke for pakkereiseselskapene tirsdag. (Foto: Odin Jæger)

– Lærdommen er dessverre at det straffet seg å prøve å begrense tapet. De som tok ansvar sitter igjen med store tap og en regning de sliter med å betale, sier Astrid Bergmål, leder for Virke Reiseliv.

– Situasjonen er ikke lengre bare krevende; den er desperat. Jeg tror alle skjønner at hvis du ikke har tjent penger på et år, så er det ekstremt vanskelig å få endene til å møtes. Dette er virksomheter som ikke har sendt en eneste kunde på tur det siste året. Mange har hatt over 90 prosent omsetningsfall, likviditeten er dårlig og kassen er tom.

– Nå må disse selskapene refundere kundene for de utsatte reisene samtidig som flere flyselskaper fortsatt ikke har refundert alle kansellerte billetter. Det går bare ikke, det er kritisk, sier hun.

Forstår ikke alvoret

Astrid Bergmål sier hennes medlemmer blant pakkereiseselskapene er dypt fortvilet.

– Man kan virkelig lure på om politikerne ikke forstår hvor alvorlig dette er, sier hun.

Det er Torunn Tronsvang hos Up Norway, som har spesialisert seg på skreddersøm for utenlandske turister som vil oppleve Norge, helt enig i.

– Det er veldig mange som får problemer nå. Og det er ekstra bittert og uforståelig at vi som jobbet så hardt i fjor for å få kundene til å utsette reisene til i år, nå skal straffes for dette. Det gir ikke akkurat inspirasjon til å jobbe for å skape verdier her i landet, sir hun.

– Jeg føler rette og slett at reiselivet som næring ikke blir tatt på alvor, sier Tronsvang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.