- Vi var jo i en tilsvarende situasjon som dere for få år siden, sier John O'Sullivan når DN møter ham på den gigantiske reiselivsmessen ITB i Berlin denne uken.

Toppsjefen i markedsføringsorganisasjonen Tourism Australia sikter til smellen Australia fikk da råvareprisene gikk i kjelleren etter finanskrisen.

- Regjeringen vår forsto da at turisme var det som relativt raskt kunne redde oss. Det ble lagt en langsiktig strategi for hele turistindustrien frem til 2020 med betydelig økning i markedsføringsbudsjettene. Det har vært en kjempesuksess, sier han.

Jakter rike nordmenn

Turismen utgjør nå vel tre prosent av det australske bruttonasjonalproduktet. I fjor vokste inntektene fra turismen med 18 prosent. Landet down under fikk besøk av 17 millioner turister og O'Sullivan er sikker på at økningen fortsetter i år.

- De skandinaviske markedene er ikke de største for oss  målt i antall gjester.  Men de er blant de beste når vi måler hva hver turist legger igjen. Særlig norske turister bruker mye penger, og det er særlig denne typen turister vi vil ha. Vi vil ikke ha flest mulig turister. Vi vil ha dem som bruker mest penger, sier O'Sullivan som fredag reiser videre fra Berlin for å besøke Norge for første gang .

- God historie å fortelle

- Jeg opplever at Norge i likhet med Australia har en veldig god historie å fortelle turistene og har et stort potensial for vekst. I bunn og grunn skyldes vår suksess at vi har et fantastisk land med hyggelige folk og god mat og god vin. (Saken fortsetter under).

 

- Norge mangler vel vinen?

- Men dere har fantastisk mat og natur.  Det handler om å forstå at turisme er et bærekraftig satsingsområde som raskt kan gi effekt i en omstillingsperiode som Australia var i – og Norge er i. Det kan bli tomt for olje og kull, men turismen går aldri tom.

- Men det forutsetter vel at Norge er villig til å satse mer penger internasjonalt for å friste turistene til å komme?

- Åpenbart. Vi får nå 151 millioner dollar fra regjeringen årlig. I tillegg bidrar de australske  reiselivsaktørene med 75 millioner dollar slik at vi til sammen disponerer 226 millioner dollar til internasjonal markedsføring. Og veksten vi har oppnådd så langt viser helt klart at dette er svært lønnsomt, mener O'Sullivan.

151 millioner australske dollar i statlig støtte tilsvarer nær en milliard norske kroner. Til sammenligning får Innovasjon Norge omtrent 200 millioner kroner over statsbudsjettet til å markedsføre Norge som turistdestinasjon.

 

Les også:
 

Mot ny turistrekord

Børster støv av hotellplaner dnPlus  

Storsalg av Norge i Berlin
00:48
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.