20.000 forretningsreisende har i reisebyråkjeden Berg-Hansens årlige jobbreiseundersøkelse svart på hva som er viktig når de velger hotell. Og svarene viser store endringer fra tilsvarende undersøkelse for et drøyt år siden.
Den store endringen er at frokostutvalget nå er viktigere enn prisen folk på jobbreise betaler for oppholdet.
Kvinnene går foran?
Fortsatt er hotellets beliggenhet viktigst – og har bare blitt enda viktigere enn før. Men på andreplass kommer frokostutvalget. 68 prosent svarer at frokosten er viktig; en økning fra 40 prosent av de spurte i 2016.
–Ja, dette er en drastisk økning på hele 70 prosent. Mange velger å legge møtene til frokosten når man får en hyggelig atmosfære rundt og på den måten sparer både tid og penger. I tillegg vet vi jo at stadig flere er opptatt av å spise sunt, mener kommunikasjonsdirektør Anette M. Koefoed hos Berg-Hansen.
– Og det er nok kvinnene som i stor grad har drevet frem denne trenden rundt sunn mat. Flere kvinner er på jobbreise enn tidligere og de stiller nok andre krav enn mannfolk, legger hun til.
Grøten kommer
Svein Arild Steen-Mevold, direktør for de norske hotellene i hotellkjeden Scandic, er helt enig med Koefoed om at kvinnene viser vei mot en sunnere frokost.
–Ja, jeg tror hun har rett. Vi ser det både i konsumet av frukt og grønt og i valget av bacon. Vi har både svine- og kalkunbacon, men stadig færre velger svin, sier han.
I fjor kunne Scandic skilte med 12 av 19 fylkesvinnere i den årlige kåringen av Norges beste hotellfrokost. Scandic Nidelven vant for 11. gang - foran Thon Lofoten og Thon Rosenkrantz.
–Stadig økende kvalitet på frokosten bidrar til å drive opp forventningene. Gjestene spør stadig oftere etter lokalt og hjemmelaget og forventer også slike ting som juice basert på ferske råvarer, god kaffe og et godt utvalg te. Får de ikke en god frokost, velger de bort hotellet. Det så vi ikke for fem år siden, sier Steen-Mevold.
–Nå har alle smoothies; hva blir det neste nye på hotellenes frokostbord?
–Det ser ut til å bli grøt.
–Grøt?
–Ja, det er i ferd med å bli det store internasjonalt nå, på samme måte som smoothies for noen år siden. Det være seg tradisjonell havregrøt eller kald byggrøt med et stort utvalg toppinger som bær og nøtter. Når vi åpner Hotel Norge i Bergen til sommeren, vil vi ha en egen grøtmeny, sier han.
Vil ha bonus
Undersøkelsen fra Berg-Hansen viser også at anbefaling fra andre på jobbreise er blitt viktigere; denne andelen er mer enn doblet fra 17 til 36 prosent av de spurte. Og oppsamling av bonuspoeng er tydeligvis også i vinden. Mens ni prosent av de jobbreisende mente bonuspoeng var viktig for hotellvalget i 2016, er andelen nå økt til 17 prosent. (Vilkår)