Det har gått ti år siden Brian Chesky og Joe Gebbia satt i leiligheten deres i San Francisco og blåste opp luftmadrasser og leide ut overnatting til tre ukjente personer som skulle på en konferanse i byen.
Siden har over 300 millioner gjester benyttet Airbnb-plattformen og begge gründerne har blitt mangemilliardærer i dollar. Målet er å passere en milliard gjester årlig fra 2028.
Men Chesky og Gebbia har ingen planer om å nøye seg med å tilby billig overnatting. Drømmen er å bygge opp et reisekonsern som tilbyr alle tjenester reisende har behov for; et «one-stop shop for travel», som Chesky uttalte i et nylig intervju med Sunday Times. Og han trakk parallellen til netthandelgiganten Amazons «one-stop shop for shopping».
Brian Chesky sa i intervjuet at Airbnb har brukt mye tid på å vurdere en rekke konsepter innen luftfart med sikte på å gjøre flyreisen raskere, billigere og enklere. Og på spørsmålet om hva et slikt flyselskap eventuelt skal hete, humret han og svarte «Bnb Air».(Vilkår)