– Jeg synes dette er svært hyggelige tall. Vi klarer å sette nye rekorder uten særlig hjelp fra oven, sier Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening.

Trøbbel i Telemark og på Vestlandet

Den tilbakelagte vintersesongen ble preget av lite natursnø og høy snøgrense over store deler av Østlandet, Telemark og på Vestlandet. På Gautefall i Telemark falt heiskortomsetningen med 22 prosent. I vest hadde både Voss Resort og Eikedalen en nedgang i omsetningen på 12 prosent. Også Skistar-eide Hemsedal slet med lite natursnø og fikk nedgang i inntektene.

I tillegg var det få røde dager i julen og svært sen påske. Likevel viser altså fasiten at bransjen økte heiskortsalget med rundt 50 millioner kroner eller snaut fem prosent.

Oslo Vinterpark, Hafjell, Trysil, Kvitfjell og Kongsberg økte alle salget med mellom ni og 14 prosent fra sesongen 2015/16.

– Vi fikk heldigvis en god start med en kuldeperiode i oktober-november, men mange slet utover i sesongen og flere fikk bare åpnet halvparten av traseene. At bransjen likevel klarer å levere en så god sesong, viser at publikum trekkes til bakkene selv om det er lite snø i terrenget. Det viser effekten av betydelige investeringer i nye snøproduksjonsanlegg gjennom mange år, sier Sylling Clausen.

Rekord også for Skistar

Det børsnoterte Skistar-konsernet, som eier alpinanleggene i Trysil og Hemsedal, har også hatt en rekordvinter. Regnskapet for tredje kvartal, det vil si for perioden mars til mai 2017, ble offentliggjort onsdag morgen. Det viser at omsetningen økte med 180 millioner svenske kroner, tilsvarende 26 prosent, sammenlignet med den samme periode ifjor. Resultat etter skatt økte med 15 prosent til 264 millioner svenske kroner.

Ved siden av Trysil og Hemsedal, eier Skistar alpinanleggene i Sälen, Åre, Vemdalen, Hammarbybacken ved Stockholm samt St. Johann i Østerrike.

– Vi slet litt med lite snø i Hemsedal, i motsetning til i fjor, da det var rekordstore snømengder der. Men slike variasjoner må vi bare lære oss å leve med. I sum fikk både vi og bransjen en sterk sesong. Og vi lykkes særlig godt i utenlandsmarkedene, godt hjulpet av svak norsk krone. Vi har blant annet god vekst fra England, og dette er våre aller beste kunder. De kjøper alt vi tilbyr; heiskort, skileie og skiskole. De spiser alle måltider på restaurant og bor på hotell. De utmerker seg virkelig, sier Bosse Halvardsson, norgessjef i Skistar.

– Og snart kommer vel kineserne også til alpinanleggene?

– I likhet med mange andre i vår bransje, kikker vi selvfølgelig på Kina. Vi må forberede oss på å kunne ta dem imot via både Gardermoen og den nye flyplassen som åpner i Sälen like over svenskegrensen i 2019. Men jeg tror det vil ta noen år før vi har fått kunnskap og erfaring til å ta imot store volumer fra asiatiske markeder. Derfor jobber vi fortsatt primært med nærmarkedene våre. Det er alltid det sikreste, sier Halvardsson, som ved siden av å være Skistars sjef i Norge også er styreleder for Norske Fjell, organisasjonen som driver utenlandsmarkedsføringen av hele den norske alpinbransjen.(Vilkår)

Undervannsrobot i Nordsjøen styres fra land
Denne undervannroboten kan gjøre reparasjoner på oljeinstallasjoner ute til havs uten overflatefartøy. Hele styringen av operasjonen foregår på land via 4G nettet.
03:27
Publisert: