– Vi er omtrent halvveis nå, sier Christian Grønli (55), administrerende direktør for pakkereiseselskapet Ving.

– Vi har betalt ut 130–140 millioner kroner til kundene. Og omtrent samme summen gjenstår å refundere, sier han.

Mange nordmenn har penger utestående hos pakkereisearrangørene for reiser som er kansellert i tidsrommet fra koronakrisen slo inn i mars til og med 20. august. Hovedorganisasjonen Virke har beregnet at norske forbrukere har over tre milliarder kroner de venter på å få refundert.

Skylder tre milliarder

Heldigvis for de store charterselskapene Ving, Apollo og TUI har mange kunder takket ja til gavekort eller har skjøvet på betalte reiser.

Dessuten vedtok regjeringen å utsette fristen disse operatørene har på seg til å refundere kansellerte reiser fra 14 til 90 dager. Likevel er det åpenbart et stort løft for charteraktørene å refundere til alle kundene som krever pengene tilbake.

Nå er det over 90 dager siden koronaviruset satt en stopper for utenlandsferier, og millionene har begynt å renne ut av chartergigantene.

Ving, der Petter A. Stordalen eier 40 prosent etter oppkjøpet i fjor høst, er den største charteroperatøren i Norge med en anslått markedsandel på 40 prosent. Både Apollo og TUI har en markedsandel rundt 27 prosent. Det indikerer at de tre samlet nå har betalt ut rundt 350 millioner kroner til kundene – og at ytterligere 350 millioner kroner gjenstår å betale.

– Det går ut mange millioner hver dag, sier Ving-sjef Christian Grønli.
– Det går ut mange millioner hver dag, sier Ving-sjef Christian Grønli. (Foto: Fartein Rudjord)

– Vi har kontroll

– Det går ut mange millioner hver dag. Heldigvis hadde vi litt på bok da koronakrisen slo inn, sier Christian Grønli hos Ving.

– Hvordan har dere finansiert utbetalinger på det som jo til sammen blir over en kvart milliard kroner når dere er ferdige?

– Det er summen av mye, og jeg ønsker ikke å gå i detaljer om dette. Men som sagt var ikke kassen på langt nær bunnskrapt da koronapandemien slo inn.

– Har dere både fått banklån og ny egenkapital fra eierne?

– Som sagt ønsker jeg ikke kommentere dette nå. Det får vi komme tilbake til senere. Men vi har kontroll.

– Og sikret finansieringen?

– Det er dine ord. Vi har kontroll, sier han.

Erik Haug er administrerende direktør i Apollo, selskapet som eies av den tyske REWE-gruppen og inngår i reiselivskonsernet DER Touristik, skriver i en epost til DN at Apollo så langt har refundert cirka 100 millioner kroner til kundene.

I likhet med Ving har også Apollo kommet halvveis og har omtrent like mye som gjenstår å refundere.

«Vi har likvider nok til å kunne refundere våre kunder», skriver Haug.

TUI, eiet av den tyske reiselivsgiganten TUI Group, vil ikke ut med tall.

– Men det er store beløp. Vi har nå refundert for alle reiser som skulle vært gjennomført i mars og april. Vi har automatisert prosessen og betaler ut fortløpende fremover, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig for TUI i Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.