Uken startet med en dramatisk konkurs i den britiske reisegiganten Thomas Cook, som blant annet eier Ving i Norge og Sverige. Mandag sto flyene på bakken – men tirsdag morgen var den innbringende nordiske virksomheten på vingene igjen.

Norges største bank, DNB, tok samtidig et tap på én milliard kroner fordi en stor lånekunde hadde havnet i akutte problemer.

DNBs milliardtap er på utlån til Thomas Cook i Storbritannia, og DN vet at banken etter konkursen har vært sentral i arbeidet med å få virksomheten i Norden til å stå på egne ben. Som hovedbankforbindelse i Thomas Cook Northern Europe (TCNE) er DNB også forberedt på å gå inn som eier i en periode, om det er nødvendig.

Banken ønsker ikke å kommentere DNs opplysninger.

Ledelsen i TCNE sier det er flere aktører som vurderer å by på selskapet, men prosessen er vanskelig grunnet store gjeldsforpliktelser til det konkursrammede konsernet.

Garanterer for milliardgjeld

Financial Times skrev før helgen om det økonomiske oppgjøret etter konkursen i Storbritannia, og det kom blant annet frem at DNB og sveitsiske Unicredit er største långivere i en kredittfasilitet som Thomas Cook tok opp i 2017. En del av dette lånet har ligget i DNBs storkundeområde, og det meste av verdiene er nedskrevet som følge av konkursen. Flere store banker har en eksponering, men har ikke meldt om lignende tap – blant annet Bank of America Merrill Lynch, Barclays, BNP Paribas, Lloyds, Morgan Stanley og Credit Suisse. Det kan skyldes at tapene er tatt tidligere, eller at det utgjør en liten del av bankenes samlede utlån.

DNB har vært med som én av flere banker i finansiering av lån i Thomas Cook-konsernet på samlet nær ti milliarder kroner i 2017.

DNB har vært en av de største långiverne for Thomas Cook de senere år – og er hovedbankforbindelse til den nordiske virksomheten. Banken har allerede tatt et milliardtap etter konkursen.
DNB har vært en av de største långiverne for Thomas Cook de senere år – og er hovedbankforbindelse til den nordiske virksomheten. Banken har allerede tatt et milliardtap etter konkursen. (Foto: Michael Probst/AP/NTB Scanpix)

I tillegg er banken hovedbankforbindelse i Thomas Cook Northern Europe (TCNE), som ble gjenopplivet mandag kveld takket være konkursforvalteren i London, ulike banker og leasingselskaper. Det er likevel for tidlig å si hvordan den nordiske delen skal drives videre. Kilder tett på selskapet forteller til DN at det fortsatt er mange økonomiske og juridiske forpliktelser og garantier mellom konsernet og den nordiske virksomheten. Særlig har TCNE garantert for deler av milliardgjelden i konsernet – og ved en konkurs kan den norske delen bli nødt til å betale penger til långiverne.

Slike bindinger må etter all sannsynlighet avvikles før TCNE kan få nye eiere.

Kommunikasjonssjef Fredrik Henriksson i TCNE vil ikke kommentere garantiene. Om interessen fra andre aktører, sier han:

– Mange har latt høre fra seg med interesse for den nordiske delen.

DNB Airlines?

DNB har gått inn som medeier i flere selskaper med økonomiske problemer, blant annet Kid Interiør og Nille. Bankens avdeling for spesialengasjement har fortsatt kontroll i Nille, etter overtagelsen i fjor. Det er en mulighet for at DNB også kan gå inn som medeier i TCNE i en periode, om det er nødvendig for å få selskapet på egne ben.

Virksomheten er veldig lønnsom: I fjor hadde TCNE en omsetning på 12 milliarder svenske kroner og driftsresultatet endte på 367 millioner svenske kroner. Årsresultatet ble nesten 600 millioner svenske kroner, etter salg av mindre datterselskaper, og hele overskuddet gikk videre til Thomas Cooks morselskap som konsernbidrag. At TCNE drives godt, skal være en viktig grunn til at DNB vil hjelpe virksomheten videre.

DN har forelagt banken opplysningene, men DNB ønsker ikke å kommentere innholdet.

DNBs kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide sier i en generell kommentar:

– Hvis det oppstår konkursrisiko i et selskap vi har nære kunderelasjoner med, vil vi alltid strekke oss langt for å sikre at virksomheten kan drives videre.

Ukjent med nye eiere

Den nordiske virksomheten har denne uken overtatt det danske flyselskapet Thomas Cook Airlines Scandinavia (TCAS) ved hjelp av konkursforvalteren. DN har vært i kontakt med danske luftfartsmyndigheter og spurt om flyselskapet har solid økonomi. En talsperson for myndighetene svarer at de ikke visste om endringene:

– At den nordiske ledelsen viderefører virksomheten i TCNE og har overtatt TCAS, er faktisk ny informasjon for oss. Vi må be om litt tid til å forholde oss til det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.