Det manglet kun snaut 4000 besøkende til at Kristiansand Dyrepark passerte millionen i fjor. Parken fikk dermed 50.000 flere besøkende enn i 2017. Likevel ble bunnlinjen svakere.

Været får skylden. Med tilnærmet kontinuerlig strålende solskinn og varme helt fra mai og ut august, brukte parkens gjester mer tid i badelandet enn i selve dyreparken.

– Det stemmer. Tilbudet er større og bredere inne i parken og vår margin fra en badelandgjest er lavere, sier økonomidirektør Lasse Tønnessen.

– Men på den andre siden viser jo dette hvor gunstig badelandet er for dyreparken som et tilleggsprodukt nettopp når vi har slikt fantastisk vær som i fjor. Hadde vi ikke hatt badelandet, hadde oppholdstiden innenfor portene vært enda lavere, sier han.

Satser på telt og camping

Gjestene til Sørlandets desidert største turistattraksjon oppgir fortsatt dyrene i parken som hovedårsak til besøket med Kaptein Sabeltann som en god nummer to – og Hakkebakkeskogen på tredjeplass fulgt av Kardemomme by.

– I år foretar vi en betydelig renovering og oppgradering av Kaptein Sabeltanns Verden. I tillegg etablerer vi en ny safaricamp med 19 hustelt for å komplettere overnattingstilbudet. Det blir i første omgang en test der vi ønsker å se hvordan markedet tar imot denne typen tilbud, forklarer Tønnessen.

Dyreparken driver i tillegg eget hotell, leilighetsutleie i sjørøverlandsbyen Abra Havn og småhus inne i Kardemomme by. I tillegg ble dyreparken nylig tildelt driftsansvaret for Roligheden Camping nær Kristiansand sentrum.

Konsernet Dyreparken Utvikling eies av investoren Per G. Braathens familieselskap Braganza som også eier en rekke andre reiselivsselskaper som Escape Travel og Ticket Feriereiser. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.