– Dette har bare gått en vei; oppover, sier Eivind Hjulstad, daglig leder og medeier i Citybox. Lavpriskjeden åpner i helgen sitt andre hotell i Bergen og holder samtidig på å utvide hotellet kjeden leier like ved Stortinget i Oslo fra 216 til 341 rom.

– I Oslo fikk vi et belegg på over 90 prosent i fjor, forklarer Hjulstad.

Ingen Oslo-hoteller hadde høyere belegg enn Citybox. Og dette hotellet, som på nettstedet Tripadvisor.com ligger på topp målt etter pris/kvalitet blant 867 norske hoteller, gikk alene med over ti millioner kroner i overskudd før skatt.

Og nå gjør kjeden med tre hoteller seg klar for ekspansjon internasjonalt og kraftig vekst.

20 hoteller om ti år?

Første steg er Tallinn der Citybox åpner nytt hotell med 272 rom ved nyttårstider. Dernest står flere europeiske byer for tur.

– Vi jobber intensivt med nye prosjekter. Vi har ikke noen konkrete avtaler signert, men vi har et par på hånden som er veldig nær realisering, sier Hjulstad.

Gründer Martin Smith-Sivertsen (til høyre) og daglig leder Eivind Hjulstad driver og eier hotellkjeden Citybox.
Gründer Martin Smith-Sivertsen (til høyre) og daglig leder Eivind Hjulstad driver og eier hotellkjeden Citybox. (Foto: Nicklas Knudsen)

– Vi leter etter byer der kombinasjon høyt belegg, høy snittpris og eiendomspris/leiepris passer vårt konsept. Vi har skrotet flere byer fra listen, som London og Paris, rett og slett fordi det blir for dyrt. Men vi har en del andre byer på listen som hotellmessig er minst like interessante. Og vi mener det er realistisk å ha 20 hoteller om ti år. Det er en vekst vi har finansiell styrke til å klare selv ettersom vi tjener gode penger på våre eksisterende hoteller og jo kun er leietagere, sier han.

– Regnskapet viser at dere har en samlet lønns- og pensjonskostnad som kun utgjør rundt 20 prosent av inntektene?

– Det er nettopp det som beskriver hele konseptet vårt. Lønnskostnaden er det essensielle. Mange fullservicehoteller har en lønnskostnad på langt over 30 prosent. Da blir det vanskelig å drive med gode marginer, mener Hjulstad.

Støtvig hotell på Larkollen i Østfold.
Støtvig hotell på Larkollen i Østfold. (Foto: Johansen, Erik,/NTB scanpix)

Også fett på Larkollen

Men det er ikke bare lavprishoteller à la Citybox som leverer sterke tall. Regnskapet for Stig Fisches Støtvig Hotel på Larkollen ved Moss viser at fullservicehotellet med 89 rom, bowlingbane og spaanlegg omsatte for 92 millioner kroner i fjor.

Riktignok ble omsetningsøkningen fra året før spist opp av økte kostnader, men overskuddet før skatt på 9,7 millioner kroner et tett på rekordtallene fra 2017.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.