Emilie Anker Stordalen er Petter A. Stordalens (56) eldste barn. 27-åringen er markedssjef på nyåpnede Clarion Hotel The Hub i Oslo og har både en bachelor i hotellfag fra Cornell University i USA og en mastergrad i strategi og markedsføring fra Imperial College i London.

– Fatter'ns generasjon er babyboomers. Og 70 prosent av vår omsetning i Nordic Choice kommer fra gjesten vi internt kaller «Anders 55». Alt er designet for at denne businessmannen skal ha det bra. Vi skal fortsatt ha produkter tilpasset «Anders 55». Men nå har min generasjon, millenniumsgenerasjonen, flere ansatte i verden enn babyboomerne. Og jeg har helt andre behov enn fatter'n, sier hun.

Digital detox?

Emilie Stordalen synes det er vanskelig å si hvordan fremtidens hotell skal designes for millenniumsgenerasjonen – altså de som er født fra tidlig på 1980-tallet til godt utpå 1990-tallet.

– Men mye vil handle om digitalisering og multibranding. Min generasjon har en helt annen bevissthet rundt valgene vi tar. Vi har mye mer informasjon og er flinkere til å forholde oss til denne informasjonen. Og bærekraftsspørsmålet betyr mye mer for oss. Vi kommer til å lage forskjellige brands basert på disse behovene.

– Som et eget millenniumsbrand?

– Ja, det kan være. Kanskje et hotell kun med selvinnsjekk, med der lobbyen er som samlingspunktet. Og hva med hoteller for digital detox? Der mobiler og nettbrett blir samlet inn ved ankomst? Men det er utrolig vanskelig å være mer konkret på hva fremtiden vil bringe, sier hun.

Emilie Anker Stordalen mener hotellselskapet med den beste kulturen blir fremtidens vinner.
Emilie Anker Stordalen mener hotellselskapet med den beste kulturen blir fremtidens vinner. (Foto: Gunnar Blöndal)

Kulturen slår alt

Samtidig er Emilie Anker Stordalen klar på at det er den hotellbedriften som har den beste kulturen, som vil vinne kampen om kundene.

– Det vil handle om å ha de beste folkene. Og å være villig til å stå i stormen også når det blir tøft, om det handler om Pride-parade eller immigrasjon eller andre viktige ting. Der mener jeg vi har et stort ansvar i samfunnet. Hotellbransjen er ofte det første stedet mange jobber når de kommer til landet vårt. Vi har høy turnover. Jeg tror de som er fremtidens vinnere, er de som klarer å fokusere på gjestene, men samtidig er gode til å ta vare på de ansatte og gir dem muligheter til å blomstre, sier hun.

Stordalen er sikker på at reiselivsnæringen kommer til å bli stadig viktigere for Norge.

– Det er et personlig kall for meg å fremme reisenæringen. Det satses så hardt rundt i verden på reiseliv mens dagens regjering kutter i støtten til internasjonal markedsføring. Det synes jeg er veldig trist, for med høyt kostnadsnivå er det er så lett å markedsføring norsk reiseliv i utlandet. Jeg jobber jo med dette hver dag og ser hvor tøft det er – samtidig som jeg ser enorme muligheter for denne næringen. Hvis ikke denne salgsjobben gjøres, da fylles heller ikke hotellene – og da kommer ikke turistene til Lofoten heller til slutt, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– De greiene her er bare helt sjukehus! Tidligere i år tok DN en runde med hotellinvestor Petter Stordalen som snart omringer Oslo S med hoteller
02:34
Publisert: