Emilie Stordalen er markedssjef på nyåpnede Clarion Hotel The Hub og har jobbet med teknologiutvikling som prosjektleder i Choice-selskapet i eBerry.

Under handelskonferansen til Virke fortalte hun om sine opplevelser av omveltningene i den tradisjonelle hotellbransjen og brakte på banen noen ideer som kan åpne nye forretningsmuligheter.

Irriterende flinke

27-åringen har en bachelor of science fra New York og en mastergrad i strategi og markedsføring fra London. Hun er datteren til hotellinvestor Petter Stordalen. På konferansen fortalte hun om hvordan bransjen er blitt utfordret av aktører som Hotels.com, Booking.com og Expedia.

For de etablerte i bransjen har det vært vanskelig å vite hvordan de skulle svare på markedsmakten til søkeplattformene. For hotellene har kampen handlet om å få flest mulig av kundene til å bestille rom direkte hos dem. For hvis gjesten bestiller via Hotels.com, Booking.com og andre såkalte tredjepartskanaler, må hotellene ut med 15–25 prosent i provisjon.

– De har vært irriterende flinke. De har tatt tre ganger provisjonen til tradisjonelle reisebyråer og de har ikke hatt noen risiko knyttet til eiendomsutvikling. Og det har de gjort uten å eie ett eneste hotellrom, sa Stordalen.

Hun mener søkeportalene er blitt en øyeåpner for den tradisjonelle hotellbransjen.

– De tvang reiselivsbransjen til å omstille seg selv. Se bare på Thomas Cook som forsvant for tre dager siden, sa Stordalen.

Sex med en gorilla

Hun legger ikke skjul på at det har vært vanskelig for de etablerte hotellkjedene å se søkeplattformene ta for seg av hotellmarkedet.

– Mange hotellkjeder ville slutte å bruke Hotels.com, men vi har lært at det gagner alle å samarbeide.

Den tidligere Deloitte-konsulenten kom med følgende sammenligning av hotellbransjens møte med søkemotorselskapene som formidler hotellrom.

– Hvis en er sperret inne i et bur med en gorilla, hvor ofte har en sex? Så ofte gorillaen vil, sa Stordalen til latter fra salen.

Hun vise til at markedsverdien på søkemotorene har passert verdien på verdens største hotellkjeder som Marriot Starwood.

Mindre pyro og glitter

Emilie Stordalen åpent også opp om hvordan det er for en Stordalen å sjekke inn på ett av familiens hoteller.

– Når det kommer en Stordalen til et Choice-hotell, forventer de jævla mye glitter, pyro og vannscootere. Og så kommer jeg. Det blir som buss for tog, sa Stordalen

– Men i dag er jeg her for å snakke om noe helt annet enn fatteren, sier Stordalen som er deleier i familieselskapet Strawberry Group.

Millennial-øyne

Som en millennial håper hun å trekke konsernet i en litt ny retning, blant annet basert på ny teknologi.

27-åringen forteller engasjert om tekniske nyvinninger som digitale personlige assistenter som Alexa i konferanseavdelingen når en vil bestille kaffe. Eller at de minst attraktive hotellrommene under bakkenivå er utstyrt med led-vegger som gjør at en selv kan velge utsikten om morgenen.

En annen ting er at hun forsøker å se bransjen i en litt større sammenheng.

– Tenk alle muligheter som finnes løfter blikket og ser muligheter utenfor egen bransje.

Stordalen presenterte flere ideer som går langt utover å leie ut hotellrom.

– Hvis en vil kjøpe en seng på Ikea, hvor flott ville det ikke vært om en kunne få testet sengen når en bodde her på hotellet. Her er et mulighetsrom. Det ville vært fint å få kreative steder der kjeder som Ikea ville øke distribusjonen sin. En blir ikke mer komfortabel enn når en ligger på hotellrom, sa Stordalen.

Hun mener også at klesbransjen kunne redusert sin returprosent hvis det ventet en kleshenger med aktuelle plagg neste gang man sjekket inn på et hotell.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.