Under et næringslivstreff i Åre i Sverige, åpner markedssjef i Nordic Choice-kjeden Emilie Stordalen opp om rollen i farens selskap, pandemien og fremtiden for reiselivsbransjen.

Til Dagens Industri forteller hun blant annet at å starte i hotellbransjen «var som å komme hjem».

– Jeg er en veldig ekstrovert person. Hotellbransjen er en blanding av alt jeg liker. Og det er selvsagt noe helt spesielt å jobbe i familiebedriften, også, sier hun til avisen som døper intervjuet «Stordalens datter trer frem i rampelyset».

Men hennes år i hotellbransjen har vært alt annet enn en dans på roser. For plutselig kom pandemien.

– Vi satt på hovedkontoret og telefonene ringte hele tiden, kunder ville ha penger tilbake, leverandørene var utrygge, eiendomseierne ville snakke om husleie, banker om gjeld. Og så media opp på det hele. De ansatte gråt i korridorene, sier Stordalen.

- Brutal

Videre forteller Stordalen om usikkerheten rundt hvor lenge pandemien ville vare og hvor stolt hun er over effektiviteten krisen medførte. Men at krisen var bra for virksomheten, er hun langt ifra enig i.

– Den var for brutal, jeg skulle gjerne vært uten, sier hun.

Stordalen sier til den svenske avisen at hun tror reiselivsbransjen kommer sterkere tilbake. Familiekonsernet Strawberry, som hun og brødrene Jakob Stordalen og Henrik Stordalen eier, tror hun også kommer til å vokse.

– Pappa sier han aldri har vært lenger unna pensjonisttilværelsen enn nå. Vi ønsker å fortsette å utvide, sier hun og legger til:

– Det er vi som eier, men det er pappa som er sjefen.

Stordalens Nordic Choice-kjede, med omtrent 200 hoteller i Norden, hadde et underskudd på nær to milliarder kroner i 2020 etter at inntektene sank med fem milliarder kroner.

«Babyboomers»

Det var i 2018 at Stordalen-søsknene overtok familieformuen i form av konsernet Strawberry. Emilie Stordalen hadde en formue på 226 millioner kroner i 2020, ifølge fjorårets skattelister.

I 2019 stilte Emilie Stordalen til et intervju med DN i forbindelse med åpningen av storhotellet Clarion Hotel The Hub i Oslo.

– Fatter'ns generasjon er babyboomers. Og 70 prosent av vår omsetning i Nordic Choice kommer fra gjesten vi internt kaller «Anders 55». Alt er designet for at denne businessmannen skal ha det bra. Vi skal fortsatt ha produkter tilpasset «Anders 55». Men nå har min generasjon, millenniumsgenerasjonen, flere ansatte i verden enn babyboomerne. Og jeg har helt andre behov enn fatter'n, sa hun.

Emilie Stordalen er i disse dager også å se i TV2s realityprogram Kompani Lauritzen. I programmet ser man ulike kjendiser konkurrere i diverse militærøvelser. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.