Helene Bråthen (46) skal reise til Alanya i Tyrkia sammen med sine barn Adem og Alma. Med koffertene i hendene på Gardermoen sier at hun ikke føler på flyskam.

– Det hadde tatt veldig lang tid å ta tog til Tyrkia, ler hun.

Bråthen tror ikke at dårlig samvittighet vil påvirke folks reisevilje.

– Det kan hende noen begrenser seg og flyr én gang istedenfor tre, men jeg tror folk kommer til å reise uansett, sier hun og legger til:

– Innenlands er jo alternativene buss eller tog. Hvis de var mer tilrettelagt, ville kanskje folk gjort det isteden.

Unge snakker til unge

Begrepet «flyskam» har spredt seg som ild i tørt gress det siste året, og er blitt omtalt av internasjonale aviser som The New York Times og engelske The Guardian.

Flytopp Per G. Braathen sier at han må si opp en tredjedel av de ansatte i det svenske flyselskapet BRA. SAS-sjef Rickard Gustafson har tidligere uttalt at det ikke har vært noen nedgang i antall flyreiser i Norge, men at han er «helt overbevist» om at flyskam har noe å gjøre med nedgangen i Sverige.

Det la ingen demper på flyskamdebatten her hjemme at statsminister gikk Erna Solberg (H) gikk ut og sa at nordmenn ikke burde ha dårlig samvittighet for å reise, og mente klimamål burde kunne nås uten at folk skulle ha flyskam.

Marianne Aasen, Cicero-forsker.
Marianne Aasen, Cicero-forsker. (Foto: Monica Bjermeland/Cicero)

Ifølge Marianne Aasen, seniorforsker ved Cicero, senter for klimaforskning, kan mye av engasjementet skyldes at unge i dag har tilgang til og tatt i bruk sosiale medier som en informasjonskanal for å spre budskapet.

I forbindelse med en skolestreik for klima i mai pekte Aasen og andre forskere ved Cicero på en rekke grunner til at #FridaysForFuture-mobiliseringen kan få betydelige effekter for klimaomstillingen.

Kort oppsummert skriver Aasen & Co. at ungdom i større grad makter å påvirke annen ungdom, sammenlignet med andre miljøbevegelser startet av voksne. Dessuten peker forskerne ved Cicero på ungdommenes evne til å påvirke foreldregenerasjonen når det gjelder klimaengasjementet.

– Som første generasjon har unge i dag hatt muligheten til å spre informasjon og engasjement veldig effektivt og bredt, sier hun og legger til:

– Utfordringene med klimaendringer blir større i fremtiden om vi ikke gjør tilstrekkelige utslippskutt nå. Mobiliseringen av unge for klima har et omfang som meg bekjent er helt nytt.

«Gapestokk»

Samfunnsøkonom Haakon Riekeles i Civita mener diskusjonen rundt flyskam er blitt for moraliserende.

– Man må heller se handling på politisk nivå. Å skamme seg for å fly er ikke konstruktivt på sikt, og det er feil måte å få støtte til klimakampen på, sier Riekeles.

Riekeles er enig at det er bra at klima får økt oppmerksomhet, men advarer mot «svenske tilstander» i Norge i fremtiden.

– I Sverige har ordet blitt brukt for å påføre bloggere og kjendiser skam for at de er på ferie. Klimaproblemet er så omfattende at det er liten mulighet for enkeltpersoner til å påvirke.

Advarer mot «svenske tilstander». Haakon Riekeles i Civita.
Advarer mot «svenske tilstander». Haakon Riekeles i Civita. (Foto: Ida von Hanno Bast)

Han mener sosiale medier-dynamikk knyttet til flyskam kan gjøre mer skade enn den gjør godt.

– Det er lett å relatere til noe så personlig og håndfast som det å reise med fly, men det vi ser i sosiale medier rundt denne debatten, skaper en mobbmentalitet hvor man er ute etter å påføre andre skam, sier han og legger til:

– Uansett hvor god saken er, kan vi ikke ha en dynamikk på sosiale medier hvor plattformer som Facebook og Instagram fungerer som en offentlig gapestokk.

En som ikke eier flyskam, er oljegründer Erik Haugane i Okea.

– Jeg skjemmes over hele klimadebatten. For første gang på mange tiår klarer man ikke nå FNs bærekraftsmål nummer en som er å bekjempe fattigdom fordi det er en ekstrem overdreven politisk oppmerksomhet rundt klimaspørsmål.

– Du har ingen problemer med å fly?

Erik Haugane, sjef i oljeselskapet Okea.
Erik Haugane, sjef i oljeselskapet Okea. (Foto: Tommy Ellingsen)

– Jeg har ingen problemer med å fly, men synes det er bortkastet tid. Derfor drar jeg ikke på ferie med fly, men er på hytta. De som burde skamme seg er de som lever på en dyr måte og samtidig fremhever seg som redder av verden.

Han mener den eneste grunnen til å ikke fly mye er for å spare energi.

– Vi er over en milliard fattige på jorden som trenger mer energi. Bare fem liter olje ville erstattet et årsverk med arbeid for dem. Kan de få en pumpe i stedet for å bære vann eller få en moped i stedet for å bære produktene sine til markedet får de plutselig tid til å lese og ta utdannelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.