G-Travel Group & Meeting og Fotspor Event-eier Håkon Wåge-Lorentzen (38) skal eie det nye selskapet 50/50 og regner med en omsetning, inkludert G-Travels egeneide og franchisekontorer, på over 200 millioner kroner i 2019. Waage-Lorentzen blir administrerende direktør for det nye selskapet som får seks kontorer i Norge, avdeling i Stockholm og til sammen 28 ansatte.

Er akterutseilt

G-Travel-eier Finn Vetle Hansen (49) sier reisebyråene tradisjonelt sett har hatt et enkelt konsept for grupper, kurs- og konferanser.

– Vi har stort sett solgt flybilletter, hotell og møterom. Men kundene er blitt langt mer kravstore, ikke minst til opplegget og programmet på kurs og konferanser. Særlig i tilfeller der folk skal bruke av sin fritid forventes det stadig mer, sier han.

– Eventbyråene er blitt flinkt til å skape underholdning og konsepter og vi har sett våre kunder forsvinne den veien. Vi har rett og slett blitt akterutseilt. Samtidig har eventselskapene hatt et hull i og med at de ikke selger flybilletter. Med Get Together fyller vi både våre og Fotspor Events hull og etablerer one stopp shop, sier Hansen.

– Og med vår store kundemasse, tenker jeg at vi kan skape en stabilitet i bunnen for Get Together, legger han til.

Flyplassene stadig viktigere

Håkon Wåge-Lorentzen har jobbet med arrangementer og konferanser i en årrekke. I fjor omsatte selskapet hans for snaut ti millioner kroner med et resultat før skatt på en halv million. Men Fotspor Event har også hatt år med dobbelt så høy omsetning som i fjor.

– Markedet er konjunkturavhengig. Det er klart slike ting som finanskrise, oljeboom og oljeprisfall påvirker. Men samtidig er det også mye som går sin gang uansett. Statlige virksomheter, med etater, høyskoler, universitetet og lignende, er en betydelig driver som ikke er spesielt konjunkturavhengig, sier han.

Wåge-Lorentzen sier stadig mer av trafikken sentraliseres rundt Gardermoen og Flesland og at flyplassene generelt blir viktigere.

– Vi opplever også en tendens til at både det offentlige og næringslivet har færre, men kanskje litt mer kostbare, arrangementer. Tidligere var det gjerne både kick-offs, sommerfest og julebord, men av tidshensyn samler man kanskje alt til ett arrangement årlig eller annethvert år og tar da en weekend, gjerne utenlands. Og vi ser at mange av de større kjedene i detaljhandelen har årskonferansene utenlands der man gjerne samler flere hundre mennesker, sier han.

Satser også utenlands

Wåge-Lorentzen sier Get Together ved siden av å satse på klassiske events for firmaer, som årsfester, konferanser og seminarer, og på bedriftsopplegg utenlands, også skal jobbe mot bedrifter og organisasjoner i utlandet som ønsker å legge arrangementer til Norge.

– De siste årene har dette markedet vokst mye. Vi hadde blant annet europalanseringen av Nissan Leaf i Oslo. Det var en stor sak for oss som vi fikk en prestisjefylt pris for. Egentlig hadde Nissan planlagt å legge lanseringen til London, men de fryktet terror og med Oslo som europeisk miljøhovedstad i 2019, ble det Oslo i stedet. Vi opplever en veldig økende interesse for Norge, og særlig for Nord-Norge. Vi har faktisk hatt flere utenlandske grupper nordover i år enn vi har hatt i Oslo-regionen, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette Renoir-maleriet ble stjålet av nazister for 75 år siden
Sylvie Sulitzer har fått tilbake Renoir-bildet som ble stålet fra hennes bestefar under Annen verdenskrig. Maleriet har en anslått verdi på 1,6 millioner kroner.
02:38
Publisert: