Airbnb har vært en stor suksess siden Brian Chesky og Joe Gebbia etablerte selskapet i San Francisco for ti år siden. Selskapet er i dag en av de desidert største plattformene for bestilling av overnatting med 4,5 millioner bosteder i 81.000 byer.

Milliardmål

Over 300 millioner gjester har til nå leid overnatting via Airbnb. Nå girer selskapet kraftig opp. Nylig lanserte Brian Chesky selskapets nye veikart der målet er å nå én milliard gjester årlig fra 2018. Denne lanseringen kommer en måned etter at selskapet åpnet opp plattformen for ordinære hotellbestillinger og for alvor tar opp konkurransen med de store globale hotellaktørene som Hotels.com og Booking.com.

Mens selskapet til nå primært har tilbudt rimelig overnatting i tre kategorier; delte rom, egne rom og hele leiligheter/hus, utvider selskapet tilbudet betydelig og satser nå også både på forretningsreisende og folk som er villige til å betale mye på feriereiser.

Planen inkluderer syv nye typer eiendommer og konsepter:

  • Feriehus for familier
  • Unike eiendommer
  • Bed & breakfast
  • Boutique-hoteller
  • Airbnb Plus – spesielt vakre hjem med eksepsjonelle verter som er inspisert av representanter fra Airbnb og gitt karakterer for blant annet renhold, komfort og design.
  • Luksuspakketurer med merkenavnet Beyond by Airbnb.
  • Airbnb Collection, eiendommer til bruk ved spesielle anledninger som bryllup og gruppereiser.

Selskapet satser også tungt på utleie til forretningsreisende gjennom Airbnb for Work.

Medlemsprogram

Og senere i år vil Airbnb også starte et eget medlemsprogram for de mest aktive gjestene à la hotellenes og flyselskapenes lojalitetsprogrammer. Her er planen å tilby gjestene spesielle fordeler i løpet av reisen.(Vilkår)

Slik får de til å eie hytte sammen
De deler en gammel og ærverdig slektshytte med 37 sengeplasser. Kusiner, tremenninger og firmenninger om fordelene og utfordringene med å eie sammen.
01:49
Publisert: