Enkelt, enkelt, enkelt. Det var utgangspunktet da lavpriskonseptet Citybox ble utformet i 2006. Bergenseren Martin Smith-Sivertsen, som sammen med kolleger i familiebedriften hadde drevet med utleie av gjestehus og hybler i Bergen i ti år, ville rendyrke konseptet om å ha rimelige hoteller sentralt i store byer.

– Min erfaring er at det er ikke bare er backpackere som er på jakt etter billige hotellrom. Gunnar på jobbintervju eller Helga på familiebesøk ønsker også å bo billig, sier Smith-Sivertsen, bergenser og for mange kjent som tidligere byrådsleder i Bergen.

Han tenkte derfor nytt, og lanserte et alternativ til flotte hoteller med digre fellesområder, serveringssteder, velutstyrte rom og økologisk frokostbuffet.

Martin Smith-Sivertsen driver ikke bare hotell. Han eier gjennom familieselskapet as Smith-Sivertsen eiendommer i Bergen og Oslo til en verdi av godt over 300 millioner kroner, ifølge årsrapporten for fjoråret.

Inspirert av Norwegian

– Vi tenkte gjennom alt fra a til å. Hva skal produktet være? Romstørrelser, tjenester, fellesområder, krav til beliggenhet, størrelse på hotellet, navn og merkevare. Vi var inspirert av Norwegian. Ut gikk betjent resepsjon, minibar og tv på rommene, frokost og andre tjenester. Vårt fokus har vært gode hotellrom og en behagelig seng å sove i, sier Smith-Sivertsen.

Og legger til:

– Men vi ville samtidig være et moderne hotell som lå sentralt og hadde fint interiør. Den tredje personen i administrasjonen ble derfor en interiørarkitekt. Hun er forresten flink til mye annet av det vi jobber med. I dette firmaet må alle være poteter.

Enkel stil på hotellrommene på Citybox.
Enkel stil på hotellrommene på Citybox. (Foto: Nicklas Knudsen)

Interiørarkitekt Kristine Holtås har tilført rommene en moderne og skandinavisk stil, med møbler i lyst treverk, grå ullstoffer og fargeinnslag i gulv og utvalgte detaljer – og god nok plass til at du kan gå mellom sengen og skrivebordet uten å sette deg fast.

Doblet antall rom i Bergen – og i Oslo

Bergen-hotellet ble utvidet fra 55 til 120 rom som sto ferdig i sommer. I 2015 ble Oslo-hotellet utvidet fra 115 til 216 rom. Det ga en omsetningsøkning i 2016 som sikret Citybox Oslo plass på gasellelisten for Hordaland.

Selv om hotellet ligger i Oslo, er nemlig aksjeselskapet hjemmehørende i Bergen.

Lavprishotellet tiltrekker seg særlig utenlandske besøkende til høykostlandet Norge. Nå planlegges det for en ytterligere utvidelse med 130 rom, og hotellet i Oslo blir på totalt 343 rom.

– To tredjedeler av våre gjester er utenlandske, sier medeier og daglig leder i Citybox, Eivind Hjulstad.

– Folk liker å betale lite for å bo, konstaterer Hjulstad. Det har gitt belegg på langt over 80 prosent i hovedstaden. Gjennomsnittlig belegg på Oslo-hotellene ligger ellers på i overkant av 65 prosent.

Prisene på et rom på Citybox varierer fra under 600 kroner til rundt 1000 kroner for et enkeltrom avhengig av tidspunktet for oppholdet.

– Vi driver med dynamisk prising i likhet med andre hotell. Det koster mer de dagene etterspørselen er størst. Sånn er det, sier Hjulstad.

Tror på ytterligere vekst

Hjulstad, som kom inn i selskapet i 2010, henter seg kaffe i et pappkrus på hotellet i Prinsens gate i Oslo sentrum.

Klassisk interiør med fargeklatter i rødt og oransje går igjen i Citybox Oslo, her fra konferanseavdelingen.
Klassisk interiør med fargeklatter i rødt og oransje går igjen i Citybox Oslo, her fra konferanseavdelingen. (Foto: Nicklas Knudsen)

Hotellet samarbeider tett med bakeriet «Rent Mel» som ligger i samme bygg og med direkte tilkomst fra hotellets lobby.

– Vi serverer ikke frokost på hotellet, men gjestene kan kjøpe frokost her hvis de ønsker det, sier Hjulstad.

Litt lenger inn i hotellets førsteetasje ligger konferanserommene på rad og rekke med de beskrivende navnene mini, midi og megabox.

– Vi leier ut rommene til fast lav pris, og med alle tekniske fasiliteter, men ikke mer enn det, sier Hjulstad.

Omsetningen på Citybox Oslo har økt fra 13 millioner kroner i 2013 til 54 millioner kroner i fjor. På hotellet i Bergen ble det omsatt for rundt ti millioner kroner i år, men etter å ha utvidet med 65 rom i sommer ventes det også kraftig omsetningsøkning her.

– Vi kaller kontoret i Oslo for et distriktskontor, smiler Smith-Sivertsen som selv har flyttet til Oslo. Og legger til:

– I år ser det enda bedre ut.

På jakt etter nye lokaler

Kutt i resepsjon og frokostservering betyr mindre av det som koster mest i norske selskaper: lønn. Mens lønnskostnadene utgjør godt over 30 prosent av totalen i vanlige hoteller, har Citybox en lønnskostnad på 15 prosent.

– Citybox har tjent penger fra dag en. Vi har ingen salgsavdeling, for i dag bestiller du reisen på nett.Vi mener det er et betydelig vekstpotensial for moderne lavprishoteller som Citybox, sier Smith-Sivertsen.

Det har ikke blitt tatt ut utbytte fra selskapet siden oppstarten.

– Overskuddet pløyes inn i selskapet for videre vekst, sier Citybox- gründeren.

I første omgang blir det en ny utvidelse av Oslo-hotellet, og så blir det et nytt hotell i Bergen. Jakten på egnede lokaler i innland og utland opptar Hjulstad og Smith-Sivertsen.

– En viktig forutsetning for konseptet vårt er at hotellet skal være sentralt i en stor by. Mange lavprishoteller utenlands ligger i utkanten av byene. Det vil ikke vi, men det betyr også at det ikke er så lett å få tak i egnende lokaler. Er det noen som har slike lokaler i en stor norsk by, og har lyst på en lønnsom leietager, så er det bare å ta kontakt, sier Smith-Sivertsen. Hjulstad og Smith-Sivertsen har også vært i Stockholm og Helsingfors for å lete etter lokaler.

Konkurrerer bare med seg selv

– Vi er temmelig ambisiøse og vårt mål er at Citybox skal ta en posisjon som et ledende hotellselskap i Europa, for den delen av markedet vi kaller moderne lavprishoteller, sier han.

Citybox er ikke alene om å tilby lavprishoteller i de store byene, men er den største rene lavpriskjeden. Selskapene Smarthotel og City Living har etablert seg i flere av de store norske byene. I tillegg har de store hotellkjedene ofte en «linje» av billighoteller i sin porteføljer. Scandic-kjeden tok ut noen hoteller i en kjede som ble kalt HTL, men etter kort tid ble hotellet pakket inn under Scandic-navnet igjen. Choice-kjeden har Comfort Hotel Xpress. Hjulstad og Smith-Sivertsen tror de har det enklere enn de store kjedene.

– Fordi hotellkjedene har mange hoteller rettet mot ulike kategorier av gjester, må de spisse lavprishotellene mot en spesiell gruppe, slik at de ikke konkurrerer mot seg selv. Vi slipper det, hos oss er det lavpris for alle, slår Smith-Sivertsen fast.(Vilkår)

Fem råd til gründere
– Du får helt sinnsykt mye trøbbel om du ikke gjør det.
01:50 Min
Publisert: