I mai åpnet nye Thon Hotel Parken midt i Kristiansand. En drøy måned senere gjenåpnet også Radisson Blu Caledonien etter rehabilitering. Dermed har sørlandsbyen ifølge tallene fra hotellanalyseselskapet Benchmarking Alliance fått 256 flere hotellrom å fylle.

Etter en sommer med godt belegg og gode priser, er alvoret i ferd med å sige inn. Tallene for oktober viser at belegget sank fra 65 prosent i oktober i fjor til bare 51,5 prosent i år. Det skyldes både alle de nye rommene, men også det faktum at antall solgte romdøgn på toppen av det hele gikk ned med fem prosent. Dermed raste hotellenes gjennomsnittlige losjiinntekt per tilgjengelige rom, såkalt revpar, med nær 20 prosent.

Hotellrådgiveren Peter Wiederstrøm mener hotellbransjen i Kristiansand har gått inn for en nokså brutal landing.
Hotellrådgiveren Peter Wiederstrøm mener hotellbransjen i Kristiansand har gått inn for en nokså brutal landing. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Utviklingen i andre byer som har fått ny kapasitet er en helt annen. Både Gardermoen, Stavanger, Bergen og Oslo har flere rom å fylle nå enn i fjor på denne tiden, men de har på det nærmeste klart å øke antall solgte romdøgn i takt med den nye kapasiteten. Så er ikke tilfellet i Kristiansand.

Brutal landing

Hotellrådgiveren Peter Wiederstrøm, som hver måned analyserer tallene fra Benchmarking Alliance, sier situasjonen i Kristiansand minner om 2013 da storhotellet Scandic Bystranda åpnet med 229 rom.

– Men med den vesentlige forskjellen at man den gangen klarte å selge så å si all den nye kapasiteten. Rombelegget falt bare ørlite, mens årets oktobertall viser et fall jeg vil karakterisere som en nokså brutal høstlanding, sier han.

– Tallene fra Statistisk sentralbyrå, som er à jour per september og som omfatter rundt 150 flere rom enn oversikten fra Benchmarking Alliance, viser en nokså lik trend, nemlig at den nye kapasiteten ikke fylles i det hele tatt. Faktisk faller etterspørselen, og belegget nærmest stuper.

Direktør Kristine O. Ravnevand viser stolt frem nye Thon Hotel Parken med danske designmøbler og fargerik kunst av Isabel Blanco.

– Det tar tid å innarbeide et helt nytt hotellprodukt, sier Kristine Obling Ravnevand.
– Det tar tid å innarbeide et helt nytt hotellprodukt, sier Kristine Obling Ravnevand. (Foto: Jacob Buchard)

– Siden oppstart har vi hatt et belegg på 59 prosent. Det er vi fornøyde med. Det tar tid å innarbeide et helt nytt hotellprodukt, sier hun.

– Ja, det er tøff kamp om kundene, men vi har klart å trekke til oss mange nye gjester, blant annet i helgene som følge av vårt samarbeid med selskapet Best Event. Og med alt som skjer og kommer til å skje her i byen, blant annet med den nye Kunstsiloen, i kombinasjon med vårt tette samarbeid med Thon Hotels på forretningstrafikken, er jeg ikke bekymret. Kristiansand har hevet kvaliteten på mange av hotellene, og det vil gjøre oss mer attraktive sett utenfra. Jeg ser bare muligheter, sier hun.

Yrkestrafikken borte

– Kristiansand har et kjempepotensial innen både kurs og konferanse og ferie og fritid i skuldersesongene, mener hun og legger til at hun nok tror den rene yrkestrafikken, som falt mye etter oljenedturen, neppe kommer tilbake på samme nivå som før oljeprisfallet, men at nye segmenter innen kultur og sport kan være en god erstatning.

Håvard Solum på Scandic Bystranda sier han har fått med seg at mange av hans kolleger sliter.

– Men bildet er differensiert. Vi solgte 4900 rom i oktober. Det er 600 færre enn i 2017, men det er jeg veldig fornøyd med, sier han og legger til at det er 500 flere enn budsjett og at prisene hans hotell oppnådde var høyere enn i fjor.

Jo-jo i Haugesund

Det er kun Haugesund som har svakere hotellutvikling enn i Kristiansand. Men der er bransjen vant til bratte opp- og nedturer i takt med verftsaktiviteten hos Aibel.

– I fjor hadde vi bra aktivitet på høsten fra Aibel, i år kom den på våren. Så regner vi med en tilsvarende god periode igjen neste år en gang, forklarer Reidar Westre, hotelldirektør på Scandic Maritim i Haugesund.

- Likevel vil jeg nok si at Haugesund har for mange hotellrom når vi ser på hva som er normal aktivitet i byen. Samtidig er det et enormt potensial innen ferie/fritid som bransjen så langt aldri har klart å ta ut, legger han til.

Tallene fra Benchmarking Alliance viser at Lillehammer, Kristiansund og Gardermoen hadde størst økning i antall solgte romdøgn i oktober.

Men det er nok en gang Bodø som med et belegg tett på 80 prosent kan skilte med å fylle størst andel av rommene. Også i Trondheim (belegg på over 75 prosent), Tromsø (snaut 73 prosent) og i Oslo (vel 72 prosent) er hotellaktørene trolig godt fornøyde for tiden, mens over halvparten av alle hotellrommene i Haugesund og Lillehammer sto ledige i oktober.

Bodø topper som grafikken viser også rankingen målt etter både revpar og også i gjennomsnittlig oppnådd rompris med 1173 kroner foran Oslo med 1094. Også her ligger Haugesund på bunnen med 787 kroner, ifølge Benchmarking Alliance-oversikten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Disse klimatiltakene synes Equinor-sjefen det er vanskeligst å tenke på i hverdagen
– Ting jeg er like opptatt av som forhåpentligvis alle andre.
01:18 Min
Publisert: